The influence of avoid game on children's knowledge about abduction prevention at TK ABA Danunegaran Yogyakarta
Keywords:
avoid game, abduction prevention, child, knowledgeAbstract
Abduction is an event that has long-term impacts on its victims, such as trauma, stress, and confusion, and children are no exception. To prevent children from becoming victims again, an effective effort is to provide knowledge about abduction. The purpose of this study is to determine the effect of the AVOID game on children's knowledge about abduction prevention at TK ABA Danunegaran. The design used is a pre-test and post-test with a sample of 28 children. Furthermore, for data analysis techniques, the Wilcoxon test was used. The results showed that the Asymp. Sig. (2-tailed) value was 0.000 < 0.05, thus it can be concluded that there is a significant effect of the AVOID game on children's knowledge about abduction prevention. This study is limited to the number of samples and specific context, so further research is recommended to validate and test the long-term impact of the game on children's knowledge.
References
Agung, A. P. D., Sepud, I. M., & Dewi, A. A. S. L. (2020). Sanksi Pidana Terhadap Pelaku Penculikan Anak. Jurnal Preferensi Hukum, 1(2), 191–195. https://doi.org/10.22225/jph.1.2.2388.195-195
Arthani, N. L. G. Y. (2021). Strategi Pencegahan Kejahatan Penculikan Anak pada Saat Aktivitas Pulang Sekolah. Satya Dharma: Jurnal Ilmu Hukum, 4(1), 68–83.
Aurel, K. (2020). Perancangan Informasi Mengenai Social Anxiety Disorder Melalui Media Buku Motivasi Ilustrasi. Universitas Komputer Indonesia.
Ayomi, P. N., Juniartha, I. W., Maharani, I. G. A. B., & Sujianingrum, N. L. K. (2023). Meningkatkan Kesadaran Terhadap Perundungan dan Pencegaham Penculikan Anak Sekolah di SD No. 1 Cemagi. SENADIBA: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 182–188.
Cahyaningtyas, A. S. (2020). Pembelajaran Menggunakan Augment Reality Untuk Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 20–37. https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2850
Chahya Dinyka, F., Widyadara, M. A. D., & Mahdiyah, U. (2023). Game Edukasi Penghitungan Aritmatika Pada Anak Sekolah Dasar. Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Daipon, D. (2017). Penculikan Anak (Antara Realitas dan Responsif Normatifnya Menurut Pidana Islam). Jurnal Humanisma, 1.
Fauzi, A. R., Zainuddin, & Atok, R. Al. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial Melalui Discovery. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 27–36.
Fauziah, D. R. (2023). Bullying Dalam Perspektif Ke-Islaman. Islamic Education, 1(3), 642–654.
Firmansyah, M. R., Marsella, M., & Panglewai, L. (2023). Menumbuhkan Self-Awareness Dengan Media Hand Puppet Show Sebagai Upaya Preventif Tindak Penculikan Pada Anak. Community Development Journal, 4(2), 4408–4414.
Hadisaputra. (2022). Strategi Pemanfaatan Game Online dalam Mendidik Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.24252/nananeke.v5i1.26721
Hartati, S. (2023). Pembelajaran Partisipatif dengan Metode Game pada Rumpun Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Lampung Tengah. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1), 110–122. http://ojs.ummetro.ac.id/index.php/attajdid/article/view/2687/1542%0Ahttp://ojs.ummetro.ac.id/index.php/attajdid/article/view/2687
Hasanah, U., Safitri, I., Rukiah, R., & Nasution, M. (2021). Menganalisis Perkembangan Media Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Berbasis Game. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 204–211.
Hermawan, D., & Kudus, W. A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mencegah Anak Kecanduan Bermain Game Online di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 778–789. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i5.171
Huda, M. (2023, January 25). Dua Terduga Pelaku Penculikan Anak di Danunegaran Kota Yogyakarta Sempat Tersenyum Saat Dikejar. Tribunjogja.Com. https://jogja.tribunnews.com/2023/01/25/dua-terduga-pelaku-penculikan-anak-di-danunegaran-kota-yogyakarta-sempat-tersenyum-saat-dikejar
Johnson, B. M., Miltenberger, R. G., Egemo‐Helm, K., Jostad, C. M., Flessner, C., & Gatheridge, B. (2005). Evaluation of Behavioral Skills Training for Teaching Abduction‐Prevention Skills To Young Children. Journal of Applied Behavior Analysis, 38(1), 67–78. https://doi.org/10.1901/jaba.2005.26-04
Jumhur, M. F., Kadarisman, A., & Soedewi, S. (2023). Perancangan Buku Ilustrasi Anak untuk Mencegah Penculikan Anak di Kota Bandung. E-Proceedings of Art & Design, 10(6).
Krisdiawan, R. A., & Ramdhany, T. (2018). Implementasi Algoritma Fisher Yates Pada Games Edukasi Pengenalan Hewan Untuk Anak Sd Berbasis Mobile Android. Jurnal Komputer Bisnis, 11(2), 14–22.
Lubis, M. Y. (2019). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Generasi Emas : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 41–58. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3301
Manfaatin, E., & Aulia, M. (2024). Pengaruh Screen Time Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Al-Muhadzab: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 01(01), 18–31. https://jurnal.staidaf.ac.id/index.php/almuhadzab/article/view/273%0Ahttps://jurnal.staidaf.ac.id/index.php/almuhadzab/article/download/273/98
Margaret, M., & Ihsan, R. (2022). Strategi Pencegahan Kejahatan Penculikan Anak Di TK Khairunissa, Kreo, Tangerang, Banten. Ikraith-Abdimas, 5(2), 59–66.
Masya, H., & Candra, D. A. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game Online pada Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 103–118. https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.575
Maulia, T. Y. A., & Saptatiningsih, R. I. (2020). Implementasi Undang- Undang No. 35 Tentang Perlindungan Anak. Jurnal Kewarganegaraan, 4(1), 10–16.
Maulidya, D. Z., Devi, K. I., Pratiwi, N. I., Fatin, R. A., & Khilmiyah, R. (2024). Kajian Yuridis Tentang Tindak Pidana Terhadap Kemerdekaan Orang Ditinjau dari Hukum di Indonesia. Jurnal Lentera Ilmu (JLI), 1(1), 64–74.
Nadia, D. (2021). Fungsi Lembaga Konsultasi Kesejahteraan Keluarga dalam Menangani Trauma Fisik dan Mental Anak Korban Kekerasan Seksual di Kabupaten Pringsweu. Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung.
Ningrum, C. H. C., Fajriyah, K., & Budiman, M. A. (2019). Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Kegiatan Literasi. Indonesian Values and Character Education Journal (IVCEJ), 2(2), 69–78. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i2.19436
Ningrum, H. W. S., Yoesoef, M., & Budianta, M. (2024). Tubuh Sebagai Resistansi Subaltern dalam Novel Perempuan yang Menangis Kepada Bulan Hitam Karya Dian Purnomo. SAWERIGADING, 30(1), 143–156.
Nurhamida, Marhun, M., & Inten, D. N. (2023). Studi Deskriptif Penerapan Screen Time Terhadap Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud (JRPGP), 3(1), 55–62. https://doi.org/10.29313/jrpgp.v3i1.2031
Oktavian, N., Nurhidayat, S., & Nasriati, R. (2018). Pengaruh Durasi Bermain Terhadap Adiksi Game Online Pada Remaja di Warung Internet XGC Kecamatan Dolopo Kabupaten Madiun. Health Sciences Jurnal (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 2(2), 72–82.
Oktavianingsih, E. (2018). Pengembangan Program Pelibatan Orangtua dalam Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 1–15.
Pangaribowo, W. S., & Utomo, A. P. (2023, January 25). Dugaan Percobaan Penculikan Anak 9 Tahun di Yogyakarta, Korban Trauma dan Sempat Tak Mau Berangkat Sekolah. Kompas.Com. https://yogyakarta.kompas.com/read/2023/01/25/171841478/dugaan-percobaan-penculikan-anak-9-tahun-di-yogyakarta-korban-trauma-dan#google_vignette
Piara, M., Irdianti, I., Firmansyah, M. R., Hamid, M. W., & Pratiwi, N. Y. (2023). Pengenalan Self-Awareness dengan Media Hand Puppet untuk Mencegah Tindak Penculikan Anak di Raudhatul Athfal Al-Fathanah Makassar. Jurnal Abdimas Indonesia, 3(2), 201–209.
Pratama, L. D., Lestari, W., & Astutik, I. (2020). Penggunaan Media Edutainment di Tengah Pandemi Covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2783
Pratikno, A. S., & Sumantri, S. (2020). Digital Parenting: Bagaimana Mencegah Kecanduan Gadget pada Anak. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 107–123.
Puspitasari, I., Indanah, I., Faridah, U., & Saefudin, I. (2021). Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Fungsi Penglihatan pada Anak Sekolah di SDN Margomulyo Tayu Pati. In Prosiding University Research Colloquium, 66–71.
Putri, M. Y., Yuliana, Y., Yulastri, A., Erianti, Z., & Izzara, W. A. (2023). Artikel Review: Dampak Kecanduan Bermain Game Terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Psikologi Dan Konseling West Science, 1(5), 291–303.
Rahayu, S. L., & Fujiati, F. (2018). Penerapan Game Design Document dalam Perancangan Game Edukasi yang Interaktif untuk Menarik Minat Siswa dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(3), 341–346. https://doi.org/https://doi.org/10.25126/jtiik.201853694
Rahman, R. A., & Tresnawati, D. (2016). Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan dan Habitatnya dalam 3 Bahasa Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 184–190.
Ratnawati, D., & Putra, H. R. (2020). Hubungan Perilaku Bermain Game Online dengan Carpal Tunnel Syndrome pada Remaja. Indonesian Journal of Health Development, 2(1).
Ridwan, T., Hidayat, E., & Abidin, Z. (2020). Edugames N-Ram untuk Pembelajaran Geometri pada Anak Usia Dini. Jurnal Teknoinfo, 14(2), 89–94. https://doi.org/10.33365/jti.v14i2.508
Rinepta, A. G. (2023, January 25). Waspada! Percobaan Penculikan Bocah Di Jogja, Pelaku Masih Gentayangan. Detik.Com. https://www.detik.com/jateng/jogja/d-6534026/waspada-percobaan-penculikan-bocah-di-jogja-pelaku-masih-gentayangan
Saputri, S. D., Istijab, & Sulatri, K. (2023). Tindak Pidana Penculikan Anak dalam Perspektif Kriminologi. YURIJAYA, Jurnal Ilmiah Hukum, 5(3), 43–53.
Saraswati, B. D. (2023, February 2). Sederet Kasus Dugaan Penculikan Anak di Jogja Sepanjang Januari 2023. Harianjogja.Com. https://jogjapolitan.harianjogja.com/read/2023/02/02/510/1125071/sederet-kasus-dugaan-penculikan-anak-di-jogja-sepanjang-januari-2023
Setiawan, A. (2019). Analisis Perlindungan Hukum terhadap Anak Korban Penculikan oleh Tenaga Pendidik di Lampung Selatan.
Soesilo, T. D. (2018). Penelitian Inferensial dalam Bidang Pendidikan.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Ulya, L., Sucipto, S., & Fathurohman, I. (2021). Analisis Kecanduan Game Online Terhadap Kepribadian Sosial Anak. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1112–1119.
UNICEF. (1989). The United Nations Convention on The Rights of The Child.
Zaenal, N. (2017). Tinjauan Kriminologis Terhadap Kejahatan Penculikan Anak.
Zahrok, S., & Suarmini, N. W. (2018). Peran Perempuan dalam Keluarga. IPTEK Journal of Proceedings Series, 61–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mita Nurpitasari, Avanti Vera Risti Pramudyani, Iyan Sofyan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).