The influence of avoid game on children's knowledge about abduction prevention at TK ABA Danunegaran Yogyakarta

Authors

  • Mita Nurpitasari Universitas Ahmad Dahlan
  • Avanti Vera Risti Pramudyani Universitas Ahmad Dahlan
  • Iyan Sofyan Universitas Ahmad Dahlan

Keywords:

avoid game, abduction prevention, child, knowledge

Abstract

Abduction is an event that has long-term impacts on its victims, such as trauma, stress, and confusion, and children are no exception. To prevent children from becoming victims again, an effective effort is to provide knowledge about abduction. The purpose of this study is to determine the effect of the AVOID game on children's knowledge about abduction prevention at TK ABA Danunegaran. The design used is a pre-test and post-test with a sample of 28 children. Furthermore, for data analysis techniques, the Wilcoxon test was used. The results showed that the Asymp. Sig. (2-tailed) value was 0.000 < 0.05, thus it can be concluded that there is a significant effect of the AVOID game on children's knowledge about abduction prevention. This study is limited to the number of samples and specific context, so further research is recommended to validate and test the long-term impact of the game on children's knowledge.

References

Agung, A. P. D., Sepud, I. M., & Dewi, A. A. S. L. (2020). Sanksi Pidana Terhadap Pelaku Penculikan Anak. Jurnal Preferensi Hukum, 1(2), 191–195. https://doi.org/10.22225/jph.1.2.2388.195-195

Arthani, N. L. G. Y. (2021). Strategi Pencegahan Kejahatan Penculikan Anak pada Saat Aktivitas Pulang Sekolah. Satya Dharma: Jurnal Ilmu Hukum, 4(1), 68–83.

Aurel, K. (2020). Perancangan Informasi Mengenai Social Anxiety Disorder Melalui Media Buku Motivasi Ilustrasi. Universitas Komputer Indonesia.

Ayomi, P. N., Juniartha, I. W., Maharani, I. G. A. B., & Sujianingrum, N. L. K. (2023). Meningkatkan Kesadaran Terhadap Perundungan dan Pencegaham Penculikan Anak Sekolah di SD No. 1 Cemagi. SENADIBA: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 182–188.

Cahyaningtyas, A. S. (2020). Pembelajaran Menggunakan Augment Reality Untuk Anak Usia Dini di Indonesia. Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 20–37. https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2850

Chahya Dinyka, F., Widyadara, M. A. D., & Mahdiyah, U. (2023). Game Edukasi Penghitungan Aritmatika Pada Anak Sekolah Dasar. Universitas Nusantara PGRI Kediri.

Daipon, D. (2017). Penculikan Anak (Antara Realitas dan Responsif Normatifnya Menurut Pidana Islam). Jurnal Humanisma, 1.

Fauzi, A. R., Zainuddin, & Atok, R. Al. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial Melalui Discovery. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 27–36.

Fauziah, D. R. (2023). Bullying Dalam Perspektif Ke-Islaman. Islamic Education, 1(3), 642–654.

Firmansyah, M. R., Marsella, M., & Panglewai, L. (2023). Menumbuhkan Self-Awareness Dengan Media Hand Puppet Show Sebagai Upaya Preventif Tindak Penculikan Pada Anak. Community Development Journal, 4(2), 4408–4414.

Hadisaputra. (2022). Strategi Pemanfaatan Game Online dalam Mendidik Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.24252/nananeke.v5i1.26721

Hartati, S. (2023). Pembelajaran Partisipatif dengan Metode Game pada Rumpun Pendidikan Agama Islam di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Lampung Tengah. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(1), 110–122. http://ojs.ummetro.ac.id/index.php/attajdid/article/view/2687/1542%0Ahttp://ojs.ummetro.ac.id/index.php/attajdid/article/view/2687

Hasanah, U., Safitri, I., Rukiah, R., & Nasution, M. (2021). Menganalisis Perkembangan Media Pembelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Berbasis Game. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 204–211.

Hermawan, D., & Kudus, W. A. (2021). Peran Orang Tua dalam Mencegah Anak Kecanduan Bermain Game Online di Era Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 778–789. https://doi.org/10.36418/japendi.v2i5.171

Huda, M. (2023, January 25). Dua Terduga Pelaku Penculikan Anak di Danunegaran Kota Yogyakarta Sempat Tersenyum Saat Dikejar. Tribunjogja.Com. https://jogja.tribunnews.com/2023/01/25/dua-terduga-pelaku-penculikan-anak-di-danunegaran-kota-yogyakarta-sempat-tersenyum-saat-dikejar

Johnson, B. M., Miltenberger, R. G., Egemo‐Helm, K., Jostad, C. M., Flessner, C., & Gatheridge, B. (2005). Evaluation of Behavioral Skills Training for Teaching Abduction‐Prevention Skills To Young Children. Journal of Applied Behavior Analysis, 38(1), 67–78. https://doi.org/10.1901/jaba.2005.26-04

Jumhur, M. F., Kadarisman, A., & Soedewi, S. (2023). Perancangan Buku Ilustrasi Anak untuk Mencegah Penculikan Anak di Kota Bandung. E-Proceedings of Art & Design, 10(6).

Krisdiawan, R. A., & Ramdhany, T. (2018). Implementasi Algoritma Fisher Yates Pada Games Edukasi Pengenalan Hewan Untuk Anak Sd Berbasis Mobile Android. Jurnal Komputer Bisnis, 11(2), 14–22.

Lubis, M. Y. (2019). Mengembangkan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Bermain. Generasi Emas : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 41–58. https://doi.org/10.25299/ge.2019.vol2(1).3301

Manfaatin, E., & Aulia, M. (2024). Pengaruh Screen Time Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Al-Muhadzab: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 01(01), 18–31. https://jurnal.staidaf.ac.id/index.php/almuhadzab/article/view/273%0Ahttps://jurnal.staidaf.ac.id/index.php/almuhadzab/article/download/273/98

Margaret, M., & Ihsan, R. (2022). Strategi Pencegahan Kejahatan Penculikan Anak Di TK Khairunissa, Kreo, Tangerang, Banten. Ikraith-Abdimas, 5(2), 59–66.

Masya, H., & Candra, D. A. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Gangguan Kecanduan Game Online pada Peserta Didik Kelas X Di Madrasah Aliyah Al Furqon Prabumulih Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 103–118. https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.575

Maulia, T. Y. A., & Saptatiningsih, R. I. (2020). Implementasi Undang- Undang No. 35 Tentang Perlindungan Anak. Jurnal Kewarganegaraan, 4(1), 10–16.

Maulidya, D. Z., Devi, K. I., Pratiwi, N. I., Fatin, R. A., & Khilmiyah, R. (2024). Kajian Yuridis Tentang Tindak Pidana Terhadap Kemerdekaan Orang Ditinjau dari Hukum di Indonesia. Jurnal Lentera Ilmu (JLI), 1(1), 64–74.

Nadia, D. (2021). Fungsi Lembaga Konsultasi Kesejahteraan Keluarga dalam Menangani Trauma Fisik dan Mental Anak Korban Kekerasan Seksual di Kabupaten Pringsweu. Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung.

Ningrum, C. H. C., Fajriyah, K., & Budiman, M. A. (2019). Pembentukan Karakter Rasa Ingin Tahu Melalui Kegiatan Literasi. Indonesian Values and Character Education Journal (IVCEJ), 2(2), 69–78. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i2.19436

Ningrum, H. W. S., Yoesoef, M., & Budianta, M. (2024). Tubuh Sebagai Resistansi Subaltern dalam Novel Perempuan yang Menangis Kepada Bulan Hitam Karya Dian Purnomo. SAWERIGADING, 30(1), 143–156.

Nurhamida, Marhun, M., & Inten, D. N. (2023). Studi Deskriptif Penerapan Screen Time Terhadap Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud (JRPGP), 3(1), 55–62. https://doi.org/10.29313/jrpgp.v3i1.2031

Oktavian, N., Nurhidayat, S., & Nasriati, R. (2018). Pengaruh Durasi Bermain Terhadap Adiksi Game Online Pada Remaja di Warung Internet XGC Kecamatan Dolopo Kabupaten Madiun. Health Sciences Jurnal (Jurnal Ilmiah Mahasiswa), 2(2), 72–82.

Oktavianingsih, E. (2018). Pengembangan Program Pelibatan Orangtua dalam Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(2), 1–15.

Pangaribowo, W. S., & Utomo, A. P. (2023, January 25). Dugaan Percobaan Penculikan Anak 9 Tahun di Yogyakarta, Korban Trauma dan Sempat Tak Mau Berangkat Sekolah. Kompas.Com. https://yogyakarta.kompas.com/read/2023/01/25/171841478/dugaan-percobaan-penculikan-anak-9-tahun-di-yogyakarta-korban-trauma-dan#google_vignette

Piara, M., Irdianti, I., Firmansyah, M. R., Hamid, M. W., & Pratiwi, N. Y. (2023). Pengenalan Self-Awareness dengan Media Hand Puppet untuk Mencegah Tindak Penculikan Anak di Raudhatul Athfal Al-Fathanah Makassar. Jurnal Abdimas Indonesia, 3(2), 201–209.

Pratama, L. D., Lestari, W., & Astutik, I. (2020). Penggunaan Media Edutainment di Tengah Pandemi Covid-19. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2783

Pratikno, A. S., & Sumantri, S. (2020). Digital Parenting: Bagaimana Mencegah Kecanduan Gadget pada Anak. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 107–123.

Puspitasari, I., Indanah, I., Faridah, U., & Saefudin, I. (2021). Hubungan Penggunaan Smartphone dengan Fungsi Penglihatan pada Anak Sekolah di SDN Margomulyo Tayu Pati. In Prosiding University Research Colloquium, 66–71.

Putri, M. Y., Yuliana, Y., Yulastri, A., Erianti, Z., & Izzara, W. A. (2023). Artikel Review: Dampak Kecanduan Bermain Game Terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Psikologi Dan Konseling West Science, 1(5), 291–303.

Rahayu, S. L., & Fujiati, F. (2018). Penerapan Game Design Document dalam Perancangan Game Edukasi yang Interaktif untuk Menarik Minat Siswa dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(3), 341–346. https://doi.org/https://doi.org/10.25126/jtiik.201853694

Rahman, R. A., & Tresnawati, D. (2016). Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan dan Habitatnya dalam 3 Bahasa Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Algoritma, 13(1), 184–190.

Ratnawati, D., & Putra, H. R. (2020). Hubungan Perilaku Bermain Game Online dengan Carpal Tunnel Syndrome pada Remaja. Indonesian Journal of Health Development, 2(1).

Ridwan, T., Hidayat, E., & Abidin, Z. (2020). Edugames N-Ram untuk Pembelajaran Geometri pada Anak Usia Dini. Jurnal Teknoinfo, 14(2), 89–94. https://doi.org/10.33365/jti.v14i2.508

Rinepta, A. G. (2023, January 25). Waspada! Percobaan Penculikan Bocah Di Jogja, Pelaku Masih Gentayangan. Detik.Com. https://www.detik.com/jateng/jogja/d-6534026/waspada-percobaan-penculikan-bocah-di-jogja-pelaku-masih-gentayangan

Saputri, S. D., Istijab, & Sulatri, K. (2023). Tindak Pidana Penculikan Anak dalam Perspektif Kriminologi. YURIJAYA, Jurnal Ilmiah Hukum, 5(3), 43–53.

Saraswati, B. D. (2023, February 2). Sederet Kasus Dugaan Penculikan Anak di Jogja Sepanjang Januari 2023. Harianjogja.Com. https://jogjapolitan.harianjogja.com/read/2023/02/02/510/1125071/sederet-kasus-dugaan-penculikan-anak-di-jogja-sepanjang-januari-2023

Setiawan, A. (2019). Analisis Perlindungan Hukum terhadap Anak Korban Penculikan oleh Tenaga Pendidik di Lampung Selatan.

Soesilo, T. D. (2018). Penelitian Inferensial dalam Bidang Pendidikan.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Ulya, L., Sucipto, S., & Fathurohman, I. (2021). Analisis Kecanduan Game Online Terhadap Kepribadian Sosial Anak. Jurnal Educatio Fkip Unma, 7(3), 1112–1119.

UNICEF. (1989). The United Nations Convention on The Rights of The Child.

Zaenal, N. (2017). Tinjauan Kriminologis Terhadap Kejahatan Penculikan Anak.

Zahrok, S., & Suarmini, N. W. (2018). Peran Perempuan dalam Keluarga. IPTEK Journal of Proceedings Series, 61–65.

Downloads

Published

2024-08-04

How to Cite

Nurpitasari, M., Avanti Vera Risti Pramudyani, & Iyan Sofyan. (2024). The influence of avoid game on children’s knowledge about abduction prevention at TK ABA Danunegaran Yogyakarta. Journal of Early Childhood Care and Education, 7(2), 19–33. Retrieved from http://journal2.uad.ac.id/index.php/jecce/article/view/10786

Issue

Section

Articles