Factors causing students’ learning difficulties in Biology subject

Authors

  • Sopian Azhari State Islamic University of Mataram
  • Dedi Riyan Rizaldi Madrasah Aliyah Plus Nurul Islam Sekarbela
  • Muhammad Fahrurrozi State Islamic University of Mataram
  • Nilwan Nilwan Madrasah Aliyah Plus Nurul Islam Sekarbela
  • Nurul Ahyani Madrasah Aliyah Plus Nurul Islam Sekarbela

DOI:

https://doi.org/10.12928/ijei.v3i2.6861

Keywords:

learning achievement, learning biology, learning difficulty factors

Abstract

This study aims to determine the factors that cause learning difficulties for class X MIPA students at Madrasah Aliyah Plus Nurul Islam Sekarbela. This research is a qualitative research. The subjects of this study were students of class X MIPA at MA Plus Nurul Islam Sekarbela. The sampling technique used random sampling with a sample of 22 students. The research data collection method uses an observation sheet in the form of a questionnaire. The data analysis technique uses descriptive qualitative with percentage categories. The results showed that in general the factors causing learning difficulties in class X MIPA students at MA Plus Nurul Islam Sekarbela consisted of internal factors including and physiology by 43% and psychology by 61%. While external factors include aspects of the family environment by 46%, school environment by 57%, and community environment by 66%.

References

Amaliyah, M., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Siswa SMP Negeri 4 Singaraja. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 4(1), 90-101.

Andayani, N. P. S. N., Sulastri, M., & Sedanayasa, G. (2014). Penerapan layanan bimbingan belajar untuk meningkatkan prestasi belajar bagi siswa yang mengalami kesulitan belajar pada kelas X4 SMA Negeri 1 Sukasada tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Baiti, A. A., & Munadi, S. (2014). Pengaruh pengalaman praktik, prestasi belajar dasar kejuruan dan dukungan orang tua terhadap kesiapan kerja siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(2).

Gustina, I., & Rahayu, W. D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Riau. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 9(2), 1-11.

Lukita, D., & Sudibjo, N. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa di era pandemi covid-19. AKADEMIKA: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1).

Machfudz, M. (2020). Penguatan Pendidikan Melalui Lingkungan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Belajar Siswa Di Madrasah. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 11(2), 136-152.

Maryanti, S., & Trie Kurniawan, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi Picpac. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 8(1), 26-33.

Nurhikmah, N., & Maryani, I. (2018). Identifikasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V di SD Muhammadiyah Semingin. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 1(3), 208-215.

Pangestika, N. S. (2016). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa Berprestasi Rendah Di Kelas IV SD Negeri Se-Kecamatan Ngemplak. BASIC EDUCATION, 5(8), 813-826.

Rizaldi, D. R., Andayani, Y., Doyan, A., Makhrus, M., Fatimah, Z., & Nurhayati, E. (2021). The use of Betel leaf in Nyirih tradition: Analyzing an ethnoscience-based learning material. International Journal on Education Insight, 2(1), 29-36.

Rizaldi, D. R., Zaenudin, M., Fakhrurrozi, F., & Fatimah, Z. (2021b). PKM penanaman nilai karakter melalui masa taaruf Siswa madrasah dalam kondisi normal baru COVID-19 di MA PLUS NURUL islam sekarbela. Jubaedah: Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(2), 195-201.

Rizaldi, D. R., Nurhayati, E., Fatimah, Z., & Amni, Z. (2021c). The Importance of Parental Assistance in Supervising the Use of Technology for Children During the Home Learning Program. International Journal of Engineering, Science and Information Technology, 1(3), 7-10.

Rizaldi, D. R., Zaenudin, M., Fatimah, Z., & Umami, B. E. (2022). Increase Student’s Interest and Confidence in Continuing Study in Higher Education. Innovare Journal of Education, 10(3), 13-17.

Rizqi, A. T., & Sumantri, M. (2019). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 145-154.

Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh motivasi terhadap hasil belajar siswa SMK. Invotek: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(1), 25-30.

Saputro, H., & Talan, Y. O. (2017). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap perkembangan psikososial pada anak prasekolah. Journal Of Nursing Practice, 1(1), 1-8.

Sari, S. P. (2018). Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Profesional Guru dan Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(1).

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29-39.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, Y. E. (2010). Kesulitan belajar. Magistra, 22(73), 33.

Syafi'i, A. (2006). Kritik Islam Atas Teori Evolusi Darwin (Suatu Kajian Tentang Asal-Usul Kehidupan Manusia). HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 3(3), 263-274.

Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru Bandung, PT Remaja Rosdakarya, 2002. 29 Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam.

Tasrim, N. W. (2010). Model Kerjasama Orangtua dan Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Pendidikan Agama Islam pada SMA Negeri 1 Lipunoto (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Wati, R. Y. (2012). Usaha Guru Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 010 Kuantan Sako Kecamatan Logas Tanah Darat Kabupaten Kuantan Singingi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya mengetahui gaya belajar siswa dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1).

Learning difficulty factors

Downloads

Published

2023-10-29

Issue

Section

Articles