Evaluation towards internship program of vocational school students in automotive engineering
DOI:
https://doi.org/10.12928/ijei.v1i1.2116Keywords:
automotive light vehicle engineering, CIPP, evaluation, internshipAbstract
The purpose of this evaluation research is to evaluate the implementation of the job training (internship) program at SMK Negeri Nusawungu, Cilacap, in automotive light vehicle engineering expertise in 2018/2019. The evaluation used the Context, Input, Process, Product (CIPP) model. This research involved the object of research of the implementation of internship program which is carried out at the SMK N Nusawungu Cilacap in automotive light vehicle engineering expertise in 2018/2019. The data source in this study is the fieldwork practices and students in automotive light vehicle engineering expertise competencies who have implemented internship in the academic year 2018/2019. Students who were respondents were taken with a proportionate random sampling technique, the evaluation model used was the CIPP evaluation model with qualitative evaluation methods. Data collection was taken through questionnaires, interviews, and documentation. Data analysis uses descriptive statistics. The results suggest that the internship program was well run.References
Arikunto, S., & Cepi S. A. J. (2004). Evaluasi Program Pendidikan Pedoman Teotitis Praktis Bagi Praktisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Badeni. (2002). Relevansi SMK Berpendidikan Sistem Ganda (PSG) dengan Kebutuhan Pasar Kerja di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(38), 710-725.
Depdiknas. (2005). Panduan Praktik Kerja Industri. Jakarta: Depdiknas.
Dikmenjur. (2005). Pendidikan Sistem Ganda. Jakarta: Depdiknas.
Dikemendikti. (2003). Undang – Undang. Praktek Kerja Industry (Prakerin). Retrieved from: http://kal.dikmendikti.go.id/download/SK_PKAL.doc.
Dikmenjur. (2008). Prakerin Sebagai Bagian Dari Pendidikan Sistem Ganda. Retrieved from: http://www.geocities.com/dit_ dikmenjur/prosedur_prakerin.htm.
Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Hamalik, O. (2007). Manajemen Pelatihan Ketenagakerjaan Pendekatan Terpadu Pengembangan Sumber Daya. Jakarta: Bumi Aksara.
Rasyid, M. (2008). Dukungan Industri terhadap Keberhasilan Pendidikan Sistem Ganda di Sumatera Barat. Forum Pendidikan, 23(1), 53-67.
Oktavia, M. (2014). Kontribusi Pengalaman Prakerin dan Kompetensi Kejuruan terhadap Kesiapan Memasuki Dunia Kerja Industri Siswa Program Teknik Komputer dan Jaringan Kelas XII di SMK N 2 Padang Panjang. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 2(1).
Pardjono. (2011). Peran Industri dalam Pengembangan SMK. Retrieved from: http:// staff.uny.ac.id/system/files/pengabdian/prof-drs-pardjono-msc-phd/peran-dudi-utk-smk.docx.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan: Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurhajatmo, W. (2008). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Sistem Ganda di Sekolah Kujuruan, Jurusan Administrasi Negara. Thesis. Surakarta: FISIP Universitas Sebelas Maret.
Djojonegoro, W. (1998). Keterampilan Menjelang 2020. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Djojonegoro, W. (1998). Peningkatan Kualitas SDM Melalui Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Jayakarta Agung Offset.
Djoyonegoro, W. (1998). Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: Agus Offset.
Wena, M. (1997), Pemanfaaan Industry Sebagai Sumber Belajar Dalam Pendidikan Sistem Ganda. Jurnal Pendidikan Kebudayaan, 3(10).
Wirawan. (2011). Evaluasi: Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Badeni. (2002). Relevansi SMK Berpendidikan Sistem Ganda (PSG) dengan Kebutuhan Pasar Kerja di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 8(38), 710-725.
Depdiknas. (2005). Panduan Praktik Kerja Industri. Jakarta: Depdiknas.
Dikmenjur. (2005). Pendidikan Sistem Ganda. Jakarta: Depdiknas.
Dikemendikti. (2003). Undang – Undang. Praktek Kerja Industry (Prakerin). Retrieved from: http://kal.dikmendikti.go.id/download/SK_PKAL.doc.
Dikmenjur. (2008). Prakerin Sebagai Bagian Dari Pendidikan Sistem Ganda. Retrieved from: http://www.geocities.com/dit_ dikmenjur/prosedur_prakerin.htm.
Hamalik, O. (2004). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Hamalik, O. (2007). Manajemen Pelatihan Ketenagakerjaan Pendekatan Terpadu Pengembangan Sumber Daya. Jakarta: Bumi Aksara.
Rasyid, M. (2008). Dukungan Industri terhadap Keberhasilan Pendidikan Sistem Ganda di Sumatera Barat. Forum Pendidikan, 23(1), 53-67.
Oktavia, M. (2014). Kontribusi Pengalaman Prakerin dan Kompetensi Kejuruan terhadap Kesiapan Memasuki Dunia Kerja Industri Siswa Program Teknik Komputer dan Jaringan Kelas XII di SMK N 2 Padang Panjang. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 2(1).
Pardjono. (2011). Peran Industri dalam Pengembangan SMK. Retrieved from: http:// staff.uny.ac.id/system/files/pengabdian/prof-drs-pardjono-msc-phd/peran-dudi-utk-smk.docx.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: ALFABETA.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan: Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurhajatmo, W. (2008). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Sistem Ganda di Sekolah Kujuruan, Jurusan Administrasi Negara. Thesis. Surakarta: FISIP Universitas Sebelas Maret.
Djojonegoro, W. (1998). Keterampilan Menjelang 2020. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Djojonegoro, W. (1998). Peningkatan Kualitas SDM Melalui Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Jayakarta Agung Offset.
Djoyonegoro, W. (1998). Pengembangan Sumber Daya Manusia Melalui Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jakarta: Agus Offset.
Wena, M. (1997), Pemanfaaan Industry Sebagai Sumber Belajar Dalam Pendidikan Sistem Ganda. Jurnal Pendidikan Kebudayaan, 3(10).
Wirawan. (2011). Evaluasi: Teori, Model, Standar, Aplikasi, dan Profesi. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Downloads
Published
2020-04-25
Issue
Section
Articles
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).