PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP KEMAMPUAN HOTS SISWA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Mega Arlisyah Giri Indrati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Imas Srinana Wardani Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Apri Irianto Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i2.4220

Keywords:

Scientific Approach, HOTS, Elementary School

Abstract

This research is motivated by the low HOTS ability of students in elementary schools because during the learning process students are less accustomed to critical thinking, creative thinking, solving problems, and making decisions during the learning process. The application of HOTS in teaching and mentoring teachers about HOTS learning is still lacking. The aim of this research is to know the effect of the scientific approach on the HOTS ability of students in elementary schools. This study uses quantitative research with experimental and control research types. The research subjects consisted of 27 students in grade IV A and IV B 25 students at SDN Kebondalem Mojosari. The collection method uses tests. The study used the normality test, homogeneity test and t-test using the SPSS version 25 application. The results of the normality test for the experimental class (0.188) and the control class (0.156). The result of the homogeneity test is (0.668). From the results of the normality test and the homogeneity test, it shows that the t-test results obtained, namely the Sig (2-tailed) value is (0,000) so that the value is less than (0.05). So it can be concluded that the scientific approach has a good impact on the HOTS ability of students in elementary schools.

Author Biography

Mega Arlisyah Giri Indrati, Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

-

References

Ain. N., & Huda. C. (2018). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Physics Education Journal, 2(1), 1-7.
Annuru, T. A., Johan, R. C., & Ali, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Peserta Didik Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Treffinger. Eduthecnologica, 3(2), 136-144.
Budiarta, K., Harahap, M. H., Faisal., & Mailani, E. (2018). Potret Implementasi Pembelajaran Berbasis High Order Thinking Skills (HOTS) di Sekoloah Dasar Kota Medan, Jurnal Pembangunan Perkotaan, 6(2), 102-111.
Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.
Ichsan, I. Z., Iriani, E., & Farah, M. H. (2018). Peningkatan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills) Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Video Berbasis Kasus Pencemaran Lingkungan. Jurnal Pendidikan Biologi dan Terapan, 3(2), 12-18.
Marjuki. (2020). 181 Model Pembelajaran Paikem Berbasis Pendekatan Saintifik. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Musrika, M. (2018). Hinger Order Thinking Skill (HOTS) Untuk Anak Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(2).
Mulyasari. E., & Yahya. S. (2017). Penerapan Pendekatan saintifik Untuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 13-25.
Nahdi, D. S., & Cahyaningsih, U. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SD Kelas V Dengan Berbasis Pendekatan Saintifik Yang Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1).
Permendikbud No.65 tahun. 2013 tentang Stadar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Putri, K, E. (2020). Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1).
Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1), 62-70.
Sani, R. A. (2019). Pembelajaran berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) Edisi Revisi. Tanggerang : Tira Smart.
Saraswati, P. M. S., & Agustika., G. N. S. (2020). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 257-269.
Sofyan, F. A. (2019). Implementasi HOTS Pada Kurikulum 2013. Jurnal Inventa, 3(1).
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulianto, Joko., Cintang., A. (2018). Hinger Order Thinking Skills (HOTS) Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sekolah dasar Pilot Project Kurikulum 3013 Di Kota Semarang. Journal of Information and Modeling, 53(9).
Widana, I. W. (2017). Higher Order Thinking Skills Asessment (HOTS). Journal of Indonesian Student Assesment and Evaluation, 3(1), 32-44.
Widiasworo, E. (2018). Mahir Penelitian Pendidikan Modern. Yogyakarta: Araska.
Yuliandini. N., Hamdu. G., & Resa. R. (2019). Pengembangan Soal Tes Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) Taksonomi Bloom Revisi diSekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 37-46.
Zakiah, L., & Lestari. (2019). Berpikir Kritis dalam Konteks Pembelajaran. Bogor: Erzatama Karya Abadi.

Downloads

Published

2021-07-29

How to Cite

Indrati, M. A. G., Wardani, I. S., & Irianto, A. (2021). PENDEKATAN SAINTIFIK TERHADAP KEMAMPUAN HOTS SISWA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(2), 207–214. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i2.4220

Issue

Section

Articles