PENGEMBANGAN RPS-FLIP BUILDER UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN IPA DALAM PEMBELAJARAN DI MASA COVID-19

Authors

  • Teguh Yunianto Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i1.3428

Keywords:

RPS-Flip Builder, Learning Science, Covid-19

Abstract

The research aims to describe the development of the School Development Plan (RPS-Flip builder) and to find out the validity of the RPS-Flip builder in learning natural science (IPA) during the Covid-19 period. This research method is a development research with the Borg and Gall model. Product trials are carried out on a limited scale by involving students. The results of this study describe the development of the RPS-Flip-builder including the analysis of potential problems, data collection, product design, design validation, product testing, and product revision. Furthermore, the product feasibility results show that the material expert's assessment is 83.25% with the "very valid" category, the media expert is 71.66% with the "feasible" criteria, field trials with an average value of 90% with the interpretation criteria "very high. practical". Finally, the semester learning plan (RPS) using the flip builder learning media on natural science (IPA) material is feasible and very practical to use to increase understanding.

References

Anbiya, Bakti Fatwa, and Abas Asyafah. “Implementasi Pembelajaran Mata Kuliah Wajib Umum Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Unity Of Science.” Journal of Moral and Civic Education 4, no. 1 (2020): 32–41.
Anggraini, Flatya Indah, and Siti Huzaifah. “Implementasi STEM Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Menengah Pertama.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA, 2017.
Chandra, Lucky. “Lembar Kerja Siswa (LKS) Fisika Materi Tekanan Mencakup Ranah Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Sesuai Kurikulum 2013 Untuk Siswa SMP.” Jurnal Malang: Universitas Islam Negeri, 2014.
Chodijah, Fauzi, and Ratnawulan. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Guided Inquiryyang Dilengkapi Penilaian Portofolio Pada Materi Gerak Melingkat.” Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika 1, no. 1 (2012).
Fahmi, Fikra Ihsanul, and Riki Mukhaiyar. “Evaluasi Rencana Pembelajaran Semester Dan Modul Pembelajaran Mata Kuliah Praktikum Pengolahan Sinyal.” JPTE: Jurnal Pendidikan Elektro 1, no. 1 (2020): 27–33.
Fataturrahman, Rubah Masykur, and Suherman. “Pengaruh Model Cinta Berbantu Media Tangram Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa.” Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika 1 (2017): 21–27.
Hidayah, Nurul. “Analisis Kesiapan Mahasiswa Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Sebagai Calon Pendidik Profesional.” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 5, no. 1 (2018): 138–55.
Kusmanto, Joko, and Sarmedi Agus Siregar. “Pengembangan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Mata Kuliah Bahasa Inggris Berbasis Task-Based Language Teaching (TBLT).” Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra 19, no. 1 (2019): 1–17.
Mahnun. “Media Pembelajaran Kajian Terhadap Langka-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran.” An-Nida 37 (2020): 27–34.
Muhsinin, Umil, and Kiki Fatmawati. “Validitas Dan Praktikalitas Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Terintegrasi Research Based Learning.” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi 20, no. 1 (2020): 201–6.
Muhson. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 8, no. 2 (2010).
Nurdin, Syafruddin. “Pengembangan Kurikulum Dan Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Berbasis KKNI Di Perguruan Tinggi.” Jurnal Al-Fikrah 5, no. 1 (2017): 22–30.
Raehang. “Pembelajaran Aktif Sebagai Induk Pembelajaran Kooperatif.” Jurnal Al-Ta’dib 7, no. 1 (2014): 149–67.
Sabillah, Dena Sapna. ”Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Pada Pembelajaran STEM Dengan Media Perahu Bertenaga Uap Di Kelas V Sekolah Dasar.” Fundamental Pendidikan Dasar 3 no. 2 (2020): 145-152.
Samatowa, U. Bagaimana Membelajarkan IPA Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Pendidikan Nasional, 2006.
Sugiyono. Metode Penelitian Dan Pengembangan (R&D). Bandung: Alfabeta, 2016.
Sulistyorini, S. Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.
Syafarina, Gita Ayu, and Agus Setiawan. “Perancangan Aplikasi Rencana Pembelajaran Semester (RPS) Untuk Pencapaian Pembelajaran Bagi Dosen.” Technologia 10, no. 4 (2019): 202–6.
Wahyuningtyas, Lissa, Desy Dwi Riana and Dwi Kemeluh Agustina.”Pengembangan Media Palu Bundar (Papan Laju Bangu Datar) Pada Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar.” Fundamental Pendidikan Dasar 3, no 3 (2020): 242-250.
Widiantono, Nugroho, and Nyoto Harjono. “Penerapan Model Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 7, no. 3 (2017): 199–213.
Yunianto, Teguh and Rokhimawan Agung. “Analisis Kesesuaian Materi IPA Dalam Buku Siswa Kelas IV Semester 1 SD/MI Dengan Kurikulum 2013.”EduHumaniora 13, no. 1 (2021): 43-51.
Yunianto, Teguh, Hasan Sastra Negara, and Suherman. “Flip Builder: Pengembangannya Pada Media Pembelajaran Matematika.” TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 6, no. 2 (2019): 115–27.
Yunianto, Teguh, Suyadi, and Suherman. “Pembelajaran Abad 21: Pengaruhnya Terhadap Pembentukan Karakter Akhlak Melalui Pembelajaran STAD Dan PBL Dalam Kurikulum 2013.” Premiere Educandum 10, no. 2 (2020): 203–14.

Downloads

Published

2021-03-01

How to Cite

Yunianto, T. (2021). PENGEMBANGAN RPS-FLIP BUILDER UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN IPA DALAM PEMBELAJARAN DI MASA COVID-19. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(1), 1–8. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i1.3428

Issue

Section

Articles