PENANAMAN NILAI RELIGIUS SEBAGAI PENGUATAN KARAKTER SISWA MELALUI PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK DI MIN 3 WAY KANAN

Authors

  • Seka Andrean UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Aulia Diana Devi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i3.3067

Keywords:

Religious Values, Character, Learning Aqidah Akhlak.

Abstract

Madrasah Ibtidaiyah is an educational institution that has a strategic role in embedding religious values early on in students. In everyday life religious value is a character value that affects the choice of the way or the purpose of action from several alternatives and leads to behavior and satisfaction. In the face of the disruption era and the moral degradation as it is today, this religious character is indispensable for students to perform praiseworthy morality and to avoid unblemish morality. The focus of this research is to describe the model of religious character planting in Madrasah and teacher learning planning of Aqidah Akhlak as an effort to planting the character of religious students at MIN 3 Way Kanan . Data collection is done by observation, interviews, and documentation. The analysis of data in qualitative research is inductive i.e. withdrawal of sympulsion is common from the field data. The results show the religious values instilled in MIN 3 Way Kanan covers the value of discipline, honesty, responsibility, sincerity, tolerance, mutual respect, and caring for the environment.

References

Ahmad Bangun Nasution, & Rohani Hanun Siregar. (2013). Akhlak Tasawuf Pengenalan, Pemahaman,Dan Pengaplikasiannya (Disertai Biografi Tokoh-Tokoh Sufi). Pt Rajagrafindo Persada.
Anas Salahudin, & Irwanto Alkrienciehie. (2013). Pendidikan Karakter Pendidikan Berbasis Agama & Budaya. Cv Pustaka Setia.
Andi Banna. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak Jurnal Ilmiah Islamic Resources.
Bermi, W. (2016). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Untuk Membentuk Sikap Dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Mukminun Ngrambe Ngawi. Al-Lubab : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 2(1), 1–18.
E. Sudewo. (2011). Best Practice Character Buliding Menuju Indonesia Lebih Baik. Republika Penerbit.
Efendi, D. (2019). Proses Pembentukan Aqidah Dan Akhlak Pada Siswa Sekolah Dasar Di Kota Jayapura. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 9(1), 9–20.
H. Gunawan. (2012). Pendidikan Karakter Konsep Dan Implementasi. Alfabeta.
Hafizh, M. (2018). Penerapan Nilai Religius Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sd 14 Piliang Batu Sangkar. Jurnal El-Rusyd, 2(1), 19–35.
Hamdani Hamid. (2013). Pendidikan Karater Perspektif Islam. Pustaka Setia.
Ilahi, M. T., & Ratri, R. K. (2012). Revitalisasi Pendidikan Berbasis Moral. Ar-Ruzz Media.
Marzuki. (2015). Pengintegrasian Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Fis Universitas Negeri Yogyakarta.
Moleong, Lexy J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). (Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya).
Muhammad Thobroni, & Arif Mustofa. (2011). Belajar & Pembelajaran. Ar-Ruzz Media.
Munandar, U. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Departemen Pendidikan & Kebudayaan : Reneka Cipta.
Mustadi, A. (2006). Penanaman Nilai-Nilai Agama Dalam Pembentukan Sikap Dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 8(1), Article 1.
Putra, P. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak (Studi Multi Kasus Di Min Sekuduk Dan Min Pemangkat Kabupaten Sambas). Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 147–156.
Saptono. (2011). Dimensi-Dimensi Pendidikan Karakter Wawasan, Strategi, Dan Langkah Praktis. Esensi Erlangga Group.
Slavin, R. E. (2011). Psikologi Pendidikan Teori Dan Praktik. Indeks.
Subahri, S. (2015). Aktualisasi Akhlak Dalam Pendidikan. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 167–182.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan, Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D. Alfabeta.
Syamsul Kurniawan. (2013). Pendidikan Karakter: Konsepsi Dan Implementasinya Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi Dan Masyarakat. Ar-Ruzz Media.
Wati, D. C., & Arif, D. B. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Religius Di Sekolah Dasar Untuk Penguatan Jiwa Profetik Siswa. 60–63.
Wina Sanjaya. (2013). Penelitian Pendidikan: Jenis, Metode, Dan Prosedur. Kencana.
Zainal Aqib. (2012). Pendididkan Karakter Di Sekolah Membangun Karakter Dan Kepribadian Anak. Cv Yrama Media.

Downloads

Published

2020-12-01

How to Cite

Andrean, S., & Devi, A. D. (2020). PENANAMAN NILAI RELIGIUS SEBAGAI PENGUATAN KARAKTER SISWA MELALUI PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK DI MIN 3 WAY KANAN. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(3), 216–222. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i3.3067

Issue

Section

Articles