PENANAMAN KARAKTER DISIPLIN PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Agung Nugroho PGSD, FKIP Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i2.2304

Keywords:

Character Discipline, Students, Primary School

Abstract

Curriculum 2013 which is currently applied in elementary schools is full of the values of character education. One of the 18 character values, which is felt to be the most needed to be developed, is discipline. Without reducing the urgency of other character values, discipline becomes one of the most important character values possessed by students, especially in primary schools so that later good character values emerge. Teachers and their staff as the front guard as well as agents in shaping the character of students in the school environment, absolutely must understand how to instill the value of character education in order to realize the objectives of the 2013 Curriculum. This article tries to elaborate and analyze the importance of the discipline character values possessed by students as well as what efforts can be done in order to instill the value of these characters especially for students in elementary school.

References

Al Hasan, Yusuf Muhammad. 2004. Pendidikan Anak dalam Islam, ( Jakarta : Darul Haq, 2004).
Anne G, Russel. J. Skiba. and Noguera, P. A. (2010). The Achievement Gap and Discipline Gap: Two Sades Of The Same Coin. Education Research. Vol (39). No (1).
Ariananda1, Eka S. Syamsuri Hasan. Maman Rakhman. 20114. PENGARUH Kedisiplinan Siswa Di Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Teknik Pendingin. Journal Of Mechanical Engineering Education, Vol.1, No.2, Desember 2014. Universitas Pendidikan Indonesia
Cahyaningrum, Eka Sapti. Sudaryanti, Nurtanio Agus Purwanto. 2017 Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dinimelalui Pembiasaan Dan Keteladanan.Jurnal Pendidikan Anak. Volume 6, Edisi 2, Desember 2017. Yogyakarta.
Elly, R. (2016). Hubungan Kedisiplinan Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar. Vol (3). No (4). ISSN 2337-9227.
Hadianti, Leli Siti. (2008). Pengaruh Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut.Vol (2). No (1). ISSN 1907-932X.
Husna, I & Huda, M. (2017). Pengaruh Fasilitas Pembelajaran Terhadap Kedisiplinan Santri di Madrasah Diniyah Muzamzamah Choysiah Asrama Putri XI Pondok Pesantren Darul ‘Ulum Jombang. Jurnal Pendidikan Islam.
Kementerian Pendidikan Nasional Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Kemendiknas.
Kristianty, Theresia. 2006. Pandangan-Pandangan Teoritis Kaum Behaviorisme tentang Pemerolehan Bahasa Pertama. Jurnal Pendidikan Penabur No.06/Th.V/Juni 2006. Jakarta: PPs UNJ.
Mansur HR. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Di Satuan Pendidikan. Artikel LPMP SulSel Desember 2014.ISSN. 2355-3189
Mardiansyah, Dudi dan Senda, Irawan. 2011. Keajaiban Berperilaku Positif Jakarta: TanggaPustaka.
Mulyasa .(2012). Manajemen PAUD. Bandung : Remaja Rosdakarya
Ningsih, B. M. & Widiharto, C.A. (20014). Peningkatan Disiplin Siswa Dengan Layanan Informasi Media Film. Jurnal Pendidikan. Vol (1). No (1). ISSN 2406-8691.
Nugraha, Yogi. & Rahmatiani, Lusiana. (2017). Pelaksanaan dan Peran Ekstrakurikuler dalam Pembinaan Karakter Disiplin Siswa. Prosding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III. ISSN 2598-5973.
Nuriyatun, Puji Dwi. 2016. Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Di Sd Negeri 1 Bantul Skripsi.Yogyakarta : UNY.
Octavia, Erna. (2017). Analisisis Pelaksanaan Tata Tertib Sekolah Sebagai Sarana Pembinaan Moral di SMA Taman Mulya Kecamatan Sungai Raya. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan. Vol (1). No (1). ISSN 2337-8891.
Prima, Elizabeth. (2016). Metode Reward dan Punishment dalam Mendisiplinkan Siswa di kelas IV di Sekolah Lentera Harapan Sitoli Nias. Jurnal Pendidikan Universitas Dyan Pura. Vol (1). No (2). ISSN 2502-4728.
Purwantoro. 2008. Upaya Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Mtsn Ngemplak, Sleman, Yogyakarta. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga. E-Doc Perpustakaan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Resti, Fiki Inayati. 2017. Pembentukan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa Sma Negeri 1 Demak Melalui Program Tertib Parkir Di Sekolah. Skipsi. UNNES.
Rohman , Fatkhur. 2018. Peran Pendidik dalam Pembinaan Disiplin Siswa
di Sekolah / Madrasah. Artikel. UIN Sumatera Utara
Slameto. 2010. Bejar Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Tuu, T. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.
Wahyuni. 2014. Pendidikan Karkter Disiplin Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Artikel Penelitian. Universitas Tanjungpura
Wuryandani, Wuri. Bunyamin Maftuh. Sapriya. Dasim Budimansyah. 2014. Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, Juni 2014, Th. XXXIII, No. 2 Yogyakarta.
Wantah, M. J. (2005). Pengembangan Disiplin dan Pembentukan Moral Pada Anak Usia Dini. Depdiknas, Ditjen Dikti, Dit. PPTK & KPT: Jakarta.

Downloads

Published

2020-09-07

How to Cite

Nugroho, A. (2020). PENANAMAN KARAKTER DISIPLIN PADA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(2), 90–100. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i2.2304

Issue

Section

Articles