PENGEMBANGAN MEDIA KARTU PINTAR (KATAR) PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI PERKALIAN BAGI SISWA KELAS II SD

Authors

  • Alyshia Herny Purwaningtyas Universitas Ahmad Dahlan
  • Asih Mardati Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i1.2270

Keywords:

Smart card media (KATAR), Mathematics, Multiplication,

Abstract

This study aims to determine the steps of the development and quality of smart card media (KATAR) in Mathematics subject matter multiplication.This research using ADDIE model with 5 stages: analyze, design, develop, implement, evaluate. The trial subjects in this study were 19 students in grade II and teachers in Sidomulyo 1 Salaman Elementary School. Data collection techniques in the form of interviews, observation and questionnaires. Data analysis used qualitative data analysis and quantitative data analysis. The result showed that the smart card media (KATAR) was appropriate to be used with a score of 95 (Good) from the media expert validator, 45 (Good) from the material expert validator, 43 (Very Good) from the learning expert validator. The results of student responses in small- scale trials get a score of 60 with a percentage of 100 (Very Good) and in large-scaletrials get a score of 130 with a percentage of 100(Very Good). Students respond that learning to use smart card media (KATAR) is fun andcan be learned while playing and the material learned is easy to understand.

References

Heru. 2008. Mahir Perkalian dan Pembagian Bilangan Dasar Melalui Metode Permainan Kartu.Jurnal Pendidikan Penabur.Vol. 7, No. 10, hlm.1-10.
Hidayat. 2014. Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Operasi Hitung Perkalian Dengan Menggunakan Media Kelereng dan Gelas Plastik Siswa Kelas III SDN Jatibanjar 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol. 2, No. 3, hlm.1-9.
Komariah, I, dkk. 2017. Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Media Domat. Mushorafa: Jurnal Pendidikan Matematika.Vol. 6, No. 3, hlm.323-332.
Laurenz, Theresia. 2017. How Does Realistic Mathematics Education (RME) Improve Student Mathematics Cognitive Achievement.EURASIA Journal Of Mathematics Science and Technology Education.No. 13, hlm.1-12.
Nur Wahyuni, E. 2010. Motivasi dalam Pembelajaran. Malang: UIN Malang Press.
Rahaju, S. 2017. Pembelajaran Operasi Pecahan Dengan Kartu Domino Pintar.Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Vol. 1, No. 2, hlm.173- 181.
Ramadhaningrum, Nima. Delia. 2019. Pengembangan Media Multiplication Activity Pada Materi Operasi Hitung Perkalian Kelas III Sekolah Dasar.Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.Vol. 7, No. 2, hlm. 2675-2684.
Sadiman, A. S., & dkk. 2011. Media Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Setyawati, Rahaju dan Hariyani, Sri. 2019. Pembelajaran Operasi Pecahan dengan Model Make a Match dan Permainan Kartu Domino Pintar. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Vol. 10, No. 2, hlm. 162 - 171.
Soleha. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Gayau Sakti Tahun Pelajaran 2014/2015. Aksioma: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 5, No. 1, hlm.68-74.
Sukiman. 2012. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Tukiran. 2017. Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Who Wants To Be A Millionaire. Math: Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika.Vol. 3, No. 3, hlm.188-198.
Widyoko, E. P. 2013. Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis Bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-06-23

How to Cite

Purwaningtyas, A. H., & Mardati, A. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA KARTU PINTAR (KATAR) PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI PERKALIAN BAGI SISWA KELAS II SD. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 3(1), 46–54. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v3i1.2270

Issue

Section

Articles