Role of early childhood educators professionalism in managing learning activities in RA Uniq Kota Pekanbaru

Authors

  • Raihana Raihana Universitas Islam Riau
  • Dian Tri Utami Universitas Islam Riau
  • Arya Antony Putra Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.26555/jecce.v3i2.2940

Keywords:

Role, Professionalism, Early Childhood Educators

Abstract

Learning management process in early childhood classroom is inseparable from the early childhood educators’ professional role in creating a learning atmosphere, managing learning process, implementing learning strategies, providing learning media and learning model that are able to create a conducive, safe, and comfortable learning atmosphere. Good curriculum and learning management plan are likely to fail to meet their goals when teachers could not perform their professional role well. In RA Uniq, teachers’ professional role is pivotal in supporting the learning plan and management. The present study aimed to explore the role of early childhood educators’ professionalism in managing the learning process in RA Uniq To this end, five participants were recruited, consisting of four teachers as the main informant and the head of RA uniq as additional informant. The present study applied qualitative method, the data were collected using interview, observation, and documentation. This study revealed that early childhood educators in RA Uniq played some professional role in managing the learning process, namely as facilitator, motivator, inspirator, model, and a caregiver

Author Biography

Raihana Raihana, Universitas Islam Riau

Prodi Pendidikan Islam Anak Usia Dini FAI UIR

References

Direktorat PAUD. (2011). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kemendiknas.
Esi, Purwaningsih, E., & Okianna. (2016). Peranan guru sebagai fasilitator dan motivator dalam meningkatkan hasil belajar di kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(10), 1–14.
Fattah, Nanang. (2011). Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Hidayat, Otib Sabiti. (2014). Metode Pengembangan Moral & Nilai-Nilai Agama. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.
Jateng, P. (2015). Inilah Peran Guru PAUD Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. PAUD.Id. https://www.paud.id/peran-guru-paud-dalam-pendidikan-anak/
Masnipal, M. (2013). Siap Menjadi Guru dan Pengelola PAUD Profesional (1st ed.). PT Elex Media Komputindo.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (38th ed.). PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa.E. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifkasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Musa, M. I. (2016). Pengembangan Kompetensi Guru Terhadap Pelaksanaan Tugas Dalam Mewujudkan Tenaga Guru Yang Profesional. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 8–27.
Naibaho, D. (2018). Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dalam Perkembangan Peserta Didik. Jurnal Christian Humaiora, 2(1), 77–86. https://doi.org/10.46965/jch.v2i1.112
Noor, G. M. (2020). Hilangnya Profesionalisme Guru, Salah Siapa? Bengkulu News. https://www.bengkulunews.co.id/hilangnya-profesionalisme-guru-salah-siapa/
Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Dini Melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 0(2), 41–47.
Rahmiyah, R., Budiastutik, I., & Sutrisno, S. (2016). Hubungan Peran Guru Dan Orang Tua Dalam Pelaksanaan Pola Konsumsi Dengan Status Gizi Anak Usia Dini Di Raudhatul Atfal Jamiatul Khair Pontianak. Jurnal Edukasi. Pontianak: Universitas Muhammadiyah., 4(2), 129–135. https://doi.org/10.1145/3132847.3132886
Ratnawati. (2018). Peran Guru Sebagai Model Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. STKIP Andi Manopo Pangkep.
Rusman, R. (2014). Model-Model Pembelajaran : Mengembangkan Profesionalisme Guru (2nd ed.). Raja Grafindo Persada.
Roseminingsih & Lamijan Hadi Susarno. (2015). Teori dan Praktik Pendidikan. Surabaya: Lembaga Pengkajian dan Pengembangan Ilmu Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Susrabaya.
Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2020). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325
Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Setyowati, E., & Nurdahlia, D. U. (2018). Strategi Penanganan Perilaku Menyimpang Peserta Didik Melalui Guru Sebagai Role Model. Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya, 24(1), 35–42. https://doi.org/https://doi.org/10.33503/paradigma.v24i1.340
Suyanto dan Jihad, Asep. (2014). Menjadi Guru Profesional: Strategi meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Esensi Erlangga Group.
Suyadi & Ulfah, Maulidya. (2013). Konsep Dasar PUAD. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wulandari, H., & Purwanta, E. (2020). Pencapaian Perkembangan Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak selama Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 452. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.626
Zakiya, Z., & Nurhafizah, N. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.196

Downloads

Published

2021-01-25

Issue

Section

Articles