Kekuatan Budaya Lokal: Menjelajahi 3S (Sipakatau, Sipakalebbi, dan Sipakainge’) sebagai Simbol Kearifan Lokal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12928/mms.v4i2.8105

Keywords:

Character Learning , Local Wisdom , Sipakatau, Sipakalebbi, Sipakainge’

Abstract

Local wisdom is an important cultural heritage for a society in maintaining its cultural identity. One of these is the Sipakatau, Sipakalebbi, and Sipakainge culture, which consists of three indigenous wisdom ideas that are crucial to the way of life of the Makassar tribal people. This study employs a literature review research method for examining, analyzing, and synthesizing the body of previous literature on a given research issue. The literature review approach will be employed in this study to analyze the connections between sociology learning initiatives, including character development, and the Sipakatau, Sipakalebbi, and Sipakainge's local knowledge. Researchers have reviewed a total of 33 journals related to livelihood keywords such as "local wisdom 3S culture (Sipakatau, Sipakalebbi, and Sipakainge'), "character learning projects," "sociological learning," and other relevant combinations of keywords. Internalization of values Bugis-Makassar cultural values ​​in sociology learning can be linked to the learning project profile, which focuses on developing student character through learning more contextually and integrated with everyday life.

 

References

Amitra, C. A. (2019). Internalisasi komunikasi budaya 3S (sipakatau, sipakalebbi, sipakainge’) dalam pembinaan lanjut usia di Panti Sosial Tresna Werdha Gau Mabaji Kabupaten Gowa. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 222–230.

Apriyani, T. (2020). Identitas budaya Toraja dalam novel Puya ke Puya karya Faisal Oddang. Mimesis, 1(1), 11–24. http://journal2.uad.ac.id/index.php/mimesis/article/view/1534

Ariana, R. (2016). Falsafah nilai budaya 3S (sipakatau, sipakainge’, sipakalebbi) pada masyarakat suku bugis. 110–120.

Badewi, H. M. (2016). Relasi antar manusia dalam nilai-nilai budaya Bugis: perspektif filsafat dialogis Martin Buber. Jurnal Filsafat, 25(1), 75. https://doi.org/10.22146/jf.12615

Bakri, S. (2020). The Sipakatau dalam masyarakat Bugis Bone perspektif Al-Quran. MAGHZA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir, 5(2), 254–271. https://doi.org/10.24090/maghza.v5i2.3971

Darussalam, A. Z., Syarifuddin, S., Rusanti, E., & Tajang, A. D. (2021). Pengembangan manajemen pariwisata halal berbasis kearifan lokal sipakatau’, sipakainge’’, sipakalebbi’. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 96. https://doi.org/10.29040/jiei.v7i1.1831

Gendolang, N.D.A. (2023). Religiusitas budaya sipakatau, sipakalebbi, sipakainge’ dalam perspektif resiliensi sosial masyarakat Kristen Bugis Watansoppeng, Sulawesi Selatan cultural religiosity of Sipakatau, Sipakalebbi , Sipakainge’ in A Christian Social resilience perspective. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 5(3), 1796–1808. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i3.1542

Hadi, S., & Bayu, Y. (2021). Membangun kerukunan umat beragama melalui model pembelajaran PAI berbasis kearifan lokal pada perguruan tinggi. Tarbiyah wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 23–36. https://journal.iain-samarinda.ac.id/index.php/Tarbiyawat/article/view/3111

Halima A, Khumas, A., & Zainuddin, K. (2021). Sipakatau, Sipakainge’, Sipakalebbi: sebuah nilai budaya untuk upaya pencegahan bullying dengan memaksimalkan peran bystander. Indonesian Psychological Research, 3(2), 82–90. https://doi.org/10.29080/ipr.v3i2.549

Hamriani & Akram. (2022). Analisis nilai budaya Sipakatau dalam penggunaan bahasa. Jurnal Konsepsi, 11(1), 106–113. https://p3i.my.id/index.php/konsepsi

Herlin, H., Nurmalasari, A., Wahida, W., & Mamonto, M. A. W. W. (2020). Eksplorasi nilai-nilai Sipakatau Sipakainge’ Sipakalebbi Bugis Makassar dalam upaya pencegahan sikap Intoleransi. Alauddin Law Development Journal, 2(3), 284–292. https://doi.org/10.24252/aldev.v2i3.16997

Ilyas, M. (2019). Peran Perempuan Bugis. Al-Risalah, 19, 78–89.

Kadir, B, dan Hamka, I. M. (2022). Kearifan Lokal Orang Bugis-Makassar. Jurnal Ilmu Budaya 10 No 1, 110–121.

Kilawati, A., Nur, H., & Zulham, M. (2022). Aktualisasi falsafah 3s (sipakatau, sipakalebbi, sipakainge’) terintegrasi profil pelajar pancasila mahasiswa PGSD Universitas Cokroaminoto palopo. Abdimas Langkanae Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 21–27.

Koentjaraningrat. (2017). Pengantar ilmu Antropologi. Rineka Cipta.

Mursidin, A.T., & Muslimin, A. (2022). Penanaman nilai-nilai sosial siswa MI Muhammadiyah melalui pembelajaran IPS terintegrasi dengan konsep nilai sosial budaya Makassar. Gema Wiralodra, 13(2), 616–626.

Ramadani, S., Sinring, B., & Tenriwaru, T. (2021). Internalisasi Budaya Sipakatau, Sipakainge’, Sipakalebbi Dan Pamali Dalam Kepatuhan Pajak Umkm Kota Makassar. Simak, 19(01), 1–16. https://doi.org/10.35129/simak.v19i01.176

Riyanti, A. (2018). Internalisasi nilai-nilai kearifan lokal tradisi Ngarot dalam pembelajaran Sosiologi. Sosietas, 8(1), 438–445. https://doi.org/10.17509/sosietas.v8i1.12496

Saihu, S. (2019). Pendidikan karakter berbasis kearifan lokal (studi di jembrana bali). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(01), 69. https://doi.org/10.30868/ei.v8i01.364

Sudirman, M. Y., AT-, A. M., & Hambali, I. (2021). Adopsi nilai etika Pappaseng Bugis sebagai konten Bibliokonseling dalam langkah konseling KIPAS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(8), 1226. https://doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14950

Syaifuddin, M.A.R. (2022). Implementasi nilai kebudayaan lokal Bugis dalam penggunaan internet secara bijak pada anak sebuah kajian literatur. Konferensi nasional perlindungan anak 2022 “Kebangkitan Nasional dalam Upaya Perlindungan Anak di Indonesia Pasca Pandemi COVID-19,” January, 30–37.

Trisa, Y., Suprijono, A., & Jacky, M. (2018). Kearifan lokal budaya minang “dima bumi dipijak, disitu langit dijunjung” dalam konteks etnopedagogi; kasus perantau Minang di Kota Surabaya. Journal of Education Technology and Innovation (JETI), 01(2), 62–85.

Yunus, Y., & Mukhlisin. (2020). Sosial-budaya: harmonisasi agama dan budaya dalam pendidikan toleransi. Kalam: Jurnal Agama dan Sosial Humaniora, 8(2), 1–26. https://doi.org/10.47574/kalam.v8i2.78

Downloads

Published

2023-07-30

Issue

Section

Articles