KEBERKESANAN ALAT BANTU MENGAJAR (SMART COT) DALAM ASAS PEMBUATAN PERABOT SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN HARIAN PENDIDIKAN KHAS TINGKATAN SATU
DOI:
https://doi.org/10.12928/joves.v2i1.620Keywords:
Furniture manufacturing base and teaching aids, Special education, Wooden furniture.Abstract
Murid Berkeperluan Khas (MBK) di sekolah menengah harian kurang mendapat peluang untuk mempelajari kemahiran vokasional khususnya dalam bidang pembuatan perabot kayu kerana ketidakupayaan murid dalam melakukan kerja-kerja pertukangan. Matlamat kajian ini adalah untuk membangunkan Kit (Smart Cot) sebagai Alat Bantu Mengajar (ABM) bagi mata pelajaran baharu iaitu Asas Pembuatan Perabot yang diperkenalkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia khusus kepada murid berkeperluan khas bagi Program Pendidikan Khas Intergasi (PPKI) tingkatan satu yang mengalami masalah pembelajaran. Reka bentuk kajian ini menggunakan  kaedah kualitatif  dengan menggunakan instrumen temubual, pemerhatian dan borang senarai semak kajiaan yang telah dijalankan sepanjang proses Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (Pdpc) berlangsung dengan menggunakan Kit (Smart Cot) terhadap silibus Asas Pembuatan Perabot. Kajian ini melibatkan seramai 9 orang murid PPKI sebagai responden kajian, khususnya murid dalam bidang pertukangan perabot kayu di sebuah sekolah menengah kebangsaan harian di Selangor. Kajian kes digunakan oleh penyelidik kerana mampu melampaui kuantatif, keputusan statistik dan memahami keadaan sifat daripada pelbagai perspektif. Kesemua elemen akan dinilai berdasarkan proses perlaksanaan temu bual, pemerhatian dan borang senarai semak responden kajian. Maka maklumat yang dikumpul adalah dalam bentuk ayat ataupun perkataan. Penyelidik mencadangkan supaya ABM kit (Smart Cot) ini digunakan oleh guru dalam proses Pdpc bagi silibus Asas Pembuatan Perabot kepada murid berkeperluan khas agar dapat meningkatkan prestasi pencapaian dan penguasaan kemahiran pertukangan perabot kayu.
Â
Kata kunci : Â Pendidikan khas, perabot kayu, asas pembuatan perabot dan alat bantu mengajar
Â
Â
References
Azman, M. N. A., Azli, N. A., Mustapha, R., Balamuralithara, B., & Mohd Isa, N. K. (2014). Penggunaan Alat Bantu Mengajar ke Atas Guru Pelatih Bagi Topik Kerja Kayu, Paip, dan Logam. Sains Humanika, 3, 77-85.
Daros, M. M., Nordin, M. S., & Saud, M. S. (2012). Pelajar Berkeperluan Khas dan Bermasalah Pembelajaran Dari Sekolah Ke Kerjaya. Journal of Social Science, 5(1), 42-46.
Ghani, M. Z., & Ahmad, A. C. (2011). Pengantar Pendidikan Khas. Pulau Pinang: Penerbit USM.
Jantan, N. (2016). Penerapan Budaya Kreatif dan Inovatif Di Kalangan Pelajar Politeknik Merlimau Melalui Perkaya Inovasi. Melaka: Politeknik Merlimau.
Mohamad, J., & Yaacob, N. R. N. (2013). Kajian Tentang Kepuasan Bekerja dalam Kalangan Guru-Guru Pendidikan Khas. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.
Nordin, N., Norman, H., & Embi, M. (2015). Technology Acceptance of Massive Open Online Courses in Malaysia. Malaysian Journal of Distance Education, 17(2), 1-16.
Nasri, M. S. B., Hamzah, R., & Udin, A. (2010). Falsafah Pendidikan Kebangsaan Memperkasakan Peranan Pendidikan Teknik Vokasional dan Pendidikan Khas. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/11790073.pdf.
Nawi, A. (2017). Potensi Penggunaan Aplikasi Mudah Alih (Mobile Apps) dalam Bidang Pendidikan Islam. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 2(2).
Rashid, N. A., Boon, P. Y., & Wong, K. W. (2010). Asas Kepimpinan dan Perkembangan Profesional Guru. Selangor: Oxford Fajar.
Samsudin, N. H., Wahid, P. R. A., & Ja’afar, S. (2018). Pengaplikasian Model Awal Kit Asas Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas. Jurnal Sains Insani, 3(1), 1-9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Journal of Vocational Education Studies (JOVES) agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the Universitas Ahmad Dahlan right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Universitas Ahmad Dahlan. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Universitas Ahmad Dahlan. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).