Implementation of Islamic values in ISMUBA curriculum to form a Rabbani generation at Muhammadiyah Sidareja High School

Authors

  • Haliifah Ibtisamah Abu Bakar Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.26555/jiei.v3i2.6616

Keywords:

Implementation, Kemuhammadiyahan, Learning

Abstract

Indonesia's young generation is currently experiencing moral degradation due to various factors. Muhammadiyah as a large Islamic organization in Indonesia has the responsibility to educate students in Muhammadiyah schools to become a Rabbani generation in accordance with Islamic values. The purpose of this study is to analyze how the implementation of the ISMUBA curriculum at SMA Muhammadiyah Sidareja as an initial reference to form students as a Rabbani generation. This type of research is This research is descriptive qualitative research in the form of field research, collecting primary data through interviews from the principal, the head of the curriculum, the Muhammadiyas subject teacher. the results of this research show ISMUBA as a curriculum in Muhammadiyah schools is one of the breakthroughs to be able to overcome the problem of moral degradation. However, in running ISMUBA, a synergistic relationship between parents and teachers is needed, so that the goal of forming a Rabbani generation with Qur’anic spirit can be achieved.

References

Baedhowi, Kurikulum Pendidikan Al-Islam, Kemuhammadiyahan Dan Bahasa Arab. Jakarta: Majlis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah, 2017.

W. Winarso, Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Cirebon: CV.Confident, 2016.

M. Tolchah, “Filsafat Pendidikan Islam: Konstruksi Tipologis Dalam Pengembangan Kurikulum,” Tsaqafah, vol. 11, no. 2, 2015.

Jasminto, “Sumbangsih Pesantren Dalam Historiografi Nusantara Sebuah Kajian Pendidikan Islam,” Islam Nusant., vol. 1, no. 1, pp. 61–71.

J. Alfin, “Pengembangan Materi Sejarah Kebudayaan Islam sebagai Bahan Ajar Literasi Membaca di Madrasah Ibtidaiyah,” J. Pendidik. Agama Islam (Journal Islam. Educ. Stud., vol. 7, no. 1, pp. 71– 88, 2019.

M. Arif, “Sejarah Tasawuf dengan Pendekatan Arkeologi,” ’Anil Islam J. Kebud. Dan Ilmu Keislam., vol. 9, no. 2, pp. 353–359., 2016.

J. Burhanudin, “Pasang Surut Hubungan Aceh dan Turki Usmani: Perspektif Sejarah,” Stud. Islam., vol. 23, no. 2, pp. 373–389, 2016.

I. A. Nu’ad, “Islam Kanan: Gerakan Dan Eksistensinya Di Indonesia,” Epistemé J. Pengemb. Ilmu Keislam., vol. 11, no. 1, pp. 49–66–66, 2016.

H. Latief, “Menelaah Gerakan Modernis-Reformis Islam melalui Kota Gede: Pembacaan Seorang Antropolog Jepang,” Stud. Islam., vol. 2, no. 2, pp. 377–392, 2013.

R. Setyaningsih and Subiyanto, “Kebijakan Internalisasi Nilai-Nilai Islam dan Membentuk Kultur Religious Mahasiswa,” UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, vol. 12, no. 1, pp. 57–85, 2017.

M. Faturrohman, Budaya Religius Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan: Tinjauan Teoritik dan Praktik Kontekstualisasi Pendidikan Agama di Sekolah. Yogyakarta: Kalimedia, 2015.

L. Komariah, Spiritual Emotional Freedom Technique (SEFT) untuk menurunkan perilaku merokok pada mahasiswa. Yogyakarta: Fakultas Psikologi, Universitas Ahmad Dahlan.

M. Afianto, “Penanaman Nilai-Nilai Keislaman melalui kegiatan mentoring Al-Islam dan Kemuhammadiyahan,” UNM, 2015.

Y. Ilyas, Kuliah Akhlaq. Yogyakarta: LPPI UMY, 2000.

R. Kurniawan, “Sitem pendidikan islam terpadu dalam menyingkapi generasi rabbani dan generasi terdidik: Studi pada sistem pendidikan islam terpadu di bawah jaringan sekolah islam terpadu,” Int. Conf. Islam. Epistemol., pp. 92–98, 2016.

N. I. N. Rizaldi, A. S. Putri, M. A. Fajriansyah, and Z. Luthfiah, “Adopsi Teknologi pada Pesantren Menuju Generasi Rabbani,” IQ (Ilmu Al-qur’an) J. Pendidik. Islam, vol. 5, no. 01, pp. 125–138, 2022, doi: 10.37542/iq.v5i01.307.

N. Maliki, “Generasi Rabbani : Dakwah Melalui Televisi,” J. Stud. Islam, vol. V. 10, no. 1, April, pp. 189–214, 2018.

Hamzah, “Generasi Rabbani: Pesan Dakwah Ustadz Jefri Al-Bukhari di TV One Hamzah,” Tasamuh J. Stud. Islam, vol. 12, no. April, pp. 224–252, 2020.

S. M. Parti, “Pembelajaran Calistung Menggunakan Metode Iqro’ Pada Anak Untuk Membangun Generasi Rabbani Di Era Globalisasi,” J. Intelekt. J. Pendidik. dan Stud. Keislam., vol. 9, no. 01, pp. 19–24, 2019, doi: 10.33367/ji.v9i01.830.

Matthew B. Miles and A. M. Huberman, Qualitative Data Analysis, 2nd ed. California: SAGE Publications, 1994.

M. Naufal, “Kronologi Tawuran Antarpelajar di Tangerang yang Menewaskan Remaja 16 Tahun.” 2022.

S. H. Basri, “Fenomena tawuran antar pelajar dan intervensinya,” Hisbah J. Bimbing. Konseling dan Dakwah Islam, vol. 12, no. 1, pp. 1–25, 2015.

M. Prastiwi, “Data KPAI: Kasus Perundungan Paling Banyak Terjadi pada Siswa SD.” 2021.

D. A. RI, Al-Quran Terjemahan. Bandung: CV Darus Sunnah, 2015.

A. M. Ramdhani, “Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter,” J. Pendidik. Univ. Garut Ramdhani, vol. 8, no. 1, pp. 28–37, 2014.

Sarinah, Pengantar Kurikulum. Yogyakarta: Deepublish, 2015.

T. Mulyanto, “Implementasi Nilai-Nilai Profetik dalam Pendidikan Ismuba di SMP Muhammadiyah 1 Depok Yogyakarta,” Tadzkiyyah J. Pendidik. Islam, vol. 11, no. 1, 2020.

F. Fatimah and R. D. Kartikasari, “Strategi Belajar Dan Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa,” Pena Literasi, vol. 1, no. 2, p. 108, 2018.

Downloads

Published

2022-12-15