Distance learning in early childhood education in Jayapura, Papua Province

Authors

  • Dyan Pratiwi Institut Agama Islam Negeri Fattahul Muluk Papua
  • Faisal Riza Hasbullah BP PAUD DIKMAS Papua

DOI:

https://doi.org/10.26555/jecce.v4i1.3613

Keywords:

Distance Learning, Early Childhood Education Programs

Abstract

Distance learning (PJJ) is an alternative to learning during the Covid 19 pandemic. This article aims to find out PJJ in early childhood education in Jayapura, Papua Province. The research method used is descriptive qualitative by taking data from six early childhood education institutions in Jayapura, Papua. The results of this study indicate that the form of distance learning in early childhood education in Jayapura is by submitting children's worksheets every week, using the Zoom meeting application, using the Whatsapp application, and home visits. The results obtained from this study can be used as information about distance learning in PAUD in Jayapura and can be used as an evaluation of the implementation of PJJ for the government and PAUD institutions in order to manage the education system in Indonesia more effectively, efficiently, and optimally.

Author Biography

Dyan Pratiwi, Institut Agama Islam Negeri Fattahul Muluk Papua

Dosen Fakultas Tarbiyah IAIN Fattahul Muluk Papua

References

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodi Penelitian Kualitatif (1st ed.). CV Jejak.
Fatonah, F. (2020). “PJJ pada Pendidikan Anak Usia Dini di Jayapura Papua” Hasil Wawancara dengan guru pada lembaga RA Al Asyrafy Asyaman Swakarsa Distrik Arso.
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511
Ismawati, D., & Prasetyo, I. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.671
Manggaprow, E. E. (2020). “PJJ pada pendidikan anak usia dini di Jayapura Papua”. Hasil Wawancara dengan Guru pada lembaga PAUD Karya Kasih Perumnas III.
Marhun, M. (2020). Building blocks play: Model reconstruction, teacher’s guidance and early childhood creativity. Journal of Early Childhood Care and Education. https://doi.org/10.26555/jecce.v3i1.1763
Mashar, R. (2015). Emosi anak usia dini dan strategi pengembangannya. Kencana.
Maslindah. (2020). “PJJ pada pendidikan anak usia dini di Jayapura Papua”. Hasil Wawancara Guru RA Al-Ikhlas Doyo Baru. Jayapura, Papua.
Mongkek, M. F., Ngura, E. T., & Rewo, J. M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Anak Sebagai Bahan Ajar Untuk Perkembangan Aspek Moral Anak Usia 5-6 Tahun Di TKK Satap Rutosoro. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.26877/paudia.v8i2.4814
Muis, H. (2020). “PJJ pada pendidikan anak usia dini di Jayapura Papua” Hasil Wawancara dengan guru pada lembaga TK Aisyiyah Bustanul Athfal.
Ningsih, P. W. (2020). “PJJ pada pendidikan anak usia dini di Jayapura Papua”. Hasil Wawancara dengan guru lembaga RA Al Asyrafii Arso Swakarsa.
Nirmala, B., & Annuar, H. (2020). Home Visit: Strategi PAUD dari Rumah bagi Guru di Daerah 3T pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.716
Nurjayati. (2020). “PJJ pada Pendidikan Anak Usia Dini di Jayapura Papua”. Hasil wawancara dengan Kepala Lembaga TK Aisyiyah Abepura.
Prayogo, J. W., Widyo, P., & Yuwono, A. (2013). Perancangan Kampanye Iklan Layanan Masyarakat tentang Bahaya Radiasi Sinyal Handphone pada Anak Remaja. Jurnal DKV Adiwarna.
Rahmayani, I. (2015). Menkominfo Minta Telkomsel Turunkan Tarif Internet di Timur. Kominfo.Go.Id.
Ratu, D., Uswatun, A., & Pramudibyanto, H. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.
Siti Mukaromah. (2020). “PJJ pada Pendidikan Anak Usia dini”. Hasil Wawancara Kepala Lembaga TK Yapis V Perumnas I Waena.
Syafrida, R., Maryati, M., & Permana, H. (2020). In The Past, Present and Future. Journal of Early Childhood Care and Education, 2(2), 79. https://doi.org/10.26555/jecce.v2i2.1016
Wardani, A., & Ayriza, Y. (2020). Analisis Kendala Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.705
Yaumi, M. (2007). the Implementation of Distance Learning in. Learning, 1996, 196–215. https://doi.org/10.24252/lp.2007v10n2a6
Zamzami, E. M. (2020). Aplikasi Edutainment Pendukung Pembelajaran Jarak Jauh TK Merujuk Standar Nasional PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.750

Downloads

Published

2021-03-21

How to Cite

Pratiwi, D., & Hasbullah, F. R. (2021). Distance learning in early childhood education in Jayapura, Papua Province. Journal of Early Childhood Care and Education, 4(1), 1–11. https://doi.org/10.26555/jecce.v4i1.3613

Issue

Section

Articles