Analysis of Difficulties In Writing Hijaiah Letters in Arabic Language Learning for Class II Students ff SDIT Al-Amin
DOI:
https://doi.org/10.26555/insyirah.v7i2.9667Keywords:
Arabic Language, Hijaiah, Difficulties, WritingAbstract
Writing hijaiah letters is one of the fundamental skills in learning the Arabic language. This research aims to identify the difficulties in writing Arabic letters, which act as obstacles to Arabic language learning. The study employs a qualitative method with a descriptive analysis approach. Interviews and tests are the data collection techniques used in this research. The data analysis technique in this study follows the views of Milles and Huberman, where the first stage involves data reduction, followed by grouping and detailed re-description of the data, and the final stage involves data analysis. The sample used in this research consists of second-grade students from SDIT Al-Amin, West Bandung. The findings from the conducted research reveal that the second-grade students at SDIT Al-Amin can already write Arabic letters proficiently. However, some students still face challenges in writing Arabic letters, such as incorrect sequencing of letters, reversed writing layout, connecting Arabic letters into a single word, and transferring Latin script into Arabic letters. In this regard, students require more intensive guidance.
References
Aziz, A., Suhada, & Masruri, A. (2022). Aktivitas Pembelajaran Bahasa Arab Anak Usia Dini dengan Pendekatan Psikologi Humanistik Carl R. Rogers. El-Athfal : Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Anak, 2(02), 64–78. https://doi.org/10.56872/elathfal.v2i02.831
Djodi Nasution, I. E., & Munawwarah, R. (2019). Analisis Kemampuan Membaca dan Menulis Al- Qur ’ an Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(2), 3–10.
E, Y. (2013). KEMAMPUAN SISWA DALAM PENULISAN HURUF-HURUF HIJAIYYAH DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI (MTsN) PANGKALAN KERINCI KABUPATEN PELALAWAN.
Hamdanah. (2023). Upaya Guru PAI Dalam Mengatasi Kesulitan Baca Tulis Huruf Hijaiyah Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. 71–84.
Imroatun, I. (2017). Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 175–188. http://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/conference/index.php/aciece/aciece2/paper/viewFile/47/36%0Ahttps://www.academia.edu/41988608/Pembelajaran_Huruf_Hijaiyah_bagi_Anak_Usia_Dini
Irfan, H. (2020). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Huruf Abjad Bahasa Arab (Studi Kasus Pada Siswa Kelas VIII SMP Miftahul Iman Bandung). Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2), 129–152.
Kadek Santya Pratiwi, N. (2018). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 83–91.
Khadijah. (2019). Analisis Kesulitan Anak Dalam Membaca Huruf Hijaiyyah. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 42–52. https://ejournals.umma.ac.id/index.php/equals/article/view/229
Lestari, K. D., Handayani, T. A., Pemayun, C. I. D., & Manuaba, I. B. P. (2019). Karakteristik dan perbedaan kelainan refraksi pada anak usia sekolah dasar di Sekolah Dasar Cipta Dharma Denpasar februari 2014. Medicina, 50(2), 220–225. https://doi.org/10.15562/medicina.v50i2.224
Lestari, N. H. P., Ichsan, Y., Sukriyanto, R., & Asela, S. (2021). Urgensi Seni Rupa Kaligrafi Dalam Pendidikan Islam. Palapa, 9(1), 126–136. https://doi.org/10.36088/palapa.v9i1.1063
Mardika, T. (2019). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sd. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 28–33. https://doi.org/10.30595/dinamika.v10i1.4049
Milles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. London: Sage. Retrieved on July, 12, 2016.
Muharram, S., Jannah, R., & Kunci, K. (n.d.). Implementasi Metode Pembelajaran Bahasa Arab Yang Efektif Untuk Anak Usia Dini Implementation of Effective Arabic Learning Method for Early Age Child Info Artikel Abstrak. 1–9.
Nalysta, J. O., & Kosasih, A. (2021). Analisis Kesulitan Membaca dan Menulis Alquran Peserta Didik di Sekolah Menengah Pertama. An-Nuha: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 27–32. http://annuha.ppj.unp.ac.id/index.php/annuha/index
Nurhanifah, N. S. (2021). Problematika Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab. Semnasbama, 5, 643–650.
Ramadhan, S. (2017). STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA ANAK USIA DINI Saidah Ramadhan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Jurnal Utile : Jurnal Kependidikan, 3(2), 180–189.
S.Putra, M. (2021). Analisis Peningkatan Kemampuan Menyambung Huruf Hijaiyah Melalui Metode Scramble and Discussion. 3(2), 1–15.
Sebayang, A. A., Nahar, S., & Mardianto. (2017). Desain Pembelajaran Imla’ dalam Meningkatkan Kemampuan Munulis Tulisan Arab bagi Santri di Pondok Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah Medan. Edu Religia, 1(4), 573–588.
Suastika, N. S. (2019). Problematika Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 57. https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.905
Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Pancar, 3(1), 232–245.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hafsah Anjani, Hikmah Maulani, Yusuf Ali Tantowi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.