Oral Test-Based Assessment in The Book Arabiyah Linnasyiin: An Alternative Assessment of Arabic Reading Skills

Authors

  • Semaun Al Usman UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • R Umi Baroroh UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Thonthowi Thonthowi Universitas Ahmad Dahlan
  • Adham bin Aman Universiti Malaya

DOI:

https://doi.org/10.26555/insyirah.v6i2.9160

Keywords:

Innovation, Arabic Assesment, Maharah Qira'ah, Verbal Linguistic

Abstract

This study aims to Strategy the instrument for assessing the maharah qira'ah test in the book al-Arabiyah linasyi'in volume 5, and to analyze the instrument to be studied, qualitative research methods are used to examine comprehensively and in depth related to the quality of assessment, research This study uses descriptive qualitative, data used in this study in the form of fact findings or content of the material and patterns of the aspects of the questions in the assessment from the book al'arabiyah linasyi’in volume 5. It was found that there were four aspects of the assessment instrument that contained in   the book include: understanding, pronunciation (ta'bir), mufradahat and use of language, and aspects of qawāid nahwu. This study focuses on aspects of maharah qirā'ah assessment. Based on the research results, there are updates in the assessment aspect using the method of reading aloud and silently with a rubric assessment system on a scale of 1-5 by determining quality, so that this scientific contribution can be used directly in the field of oral examinations.

References

Abd Hamid, Uril Baharuddin, B. mustofa. (n.d.). Pembelajaran Bahasa Arab: Pendekatan, Metode, Strategi, Materi, dan Media.

Al Arabiyah Lin Nasyiin Juz 5.pdf. (n.d.).

Am, Z. (2018). Teknik Penilaian Hasil Pembelajaran. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(02), 53–62. https://doi.org/10.31000/rf.v14i02.901

Anwar, M. S. (2021). Implementasi Pembelajaran Maharah Al Qiro’ah Al Arabiyyah Berbasis Linguistic Intelligences. Prosiding Konferensi Bahasa Arab VII Universitas Negeri Malang 2021, 857–872.

Anwar, M. S. (2022). Prosiding Seminar Ilmiah Bahasa dan Sastra Arab Evaluasi Hots dalam Pembelajaran Maharah Al- Istima ’ Berbasis Musical Intel. 1.

Arifianto, M. L., Ainin, M., Irhamni, Ahsanuddin, M., Nikmah, K., Anwar, M. S., & Fitria, N. (2013). Evaluasi Dan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab (Issue February).

Burhan Nurgiyantoro. (2015). PENILAIAN OTENTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA (Nur Rosyidah (Ed.); 2nd ed.). Gadjah Mada University Press.

Burhan Nurgiyantoro, & Suyata, P. (2011). MODEL PENILAIAN OTENTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA. LITERA, 10, 114–125.

Dadan, D. (2013). Penilaian Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Dahlia, S. (2013). Urgensi Metode Qiroah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di PTAI. Arabia, 5(1), 20.

Dewi, D. S., & Wilany, E. (2019). Hubungan Antara Kecerdasan Linguistik Verbal Dan Kemampuan Membaca. Jurnal Dimensi, 8(1), 187–197. https://doi.org/10.33373/dms.v8i1.1859

Dr. Acep Hermawan, M. A. (2021). PENILAIAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB (rika indrawati (Ed.); pertama). Pt. Remaja Rosdakarya.

Faizatul Nadia Mohd Tahir, Harun Baharuddin, N. M. R. N. Y. (2016). Penilaian Pelajar Dan Akauntabiliti Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kolokium Pendidikan Bahasa Arab 2016, December, 185–193.

Gianistika, C. (2021). Strategi Pembelajaran Contextual Teaching Dan Motivasi Siswa Terhadap Hasil Belajar Membaca Nyaring Bahasa Indonesia. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 656–671. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/359

Hanun, A., Mukminin, A., & Widad, S. (2021). Inovasi Media Penilaian Bahasa Arab Menggunakan Power Point. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 67–74. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i1.67-74

Kirom, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Menulis Artikel Ilmiah melalui Strategi Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Verbal Linguistik. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 2(2), 204–226. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v2i2.616

Mahliatussikah, H. (2022). Pembelajaran B . Arab Inovatif untuk Anak - PIJAR (Issue May).

Maksudin dan Nurani, Q. (2018). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Praktik. Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK) Universitas Islam Negeri.

Munip, A. (2017). Penilaian Pembelajaran bahasa. In Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta (Issue May).

Nurwati, A. (2014). Penilaian Ranah Psikomotorik Siswa Dalam Pelajaran Bahasa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(2), 385–400. https://doi.org/10.21043/edukasia.v9i2.781

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Syarifuddin, S., Nasrullah, N., & Syaiful, M. (2021). Meningkatkan Kemahiran Membaca Huruf Hijaiyah Menggunakan Media Kartu Tukar Huruf pada Pembelajaran Alquran Hadits Kelas III MIN 21 Kecamatan Paminggir. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.18592/ptk.v7i1.4505

Wahab, muhbib abdul. (2015). Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia. Edu-Kata, 2(1), 11–20. https://adoc.pub/problematika-pembelajaran-bahasa-arab-di-indonesia.html

Yosani, C. (2006). Teknik Analisis Kuantitatif. Makalah Teknik Analisis II, 1–7. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132232818/pendidikan/Analisis+Kuantitatif.pdf

أ. محمود اسماعيل صيني. (n.d.). العربية للناشئين كتاب التلميذ (الخامس). بيروت لبنان.

Downloads

Published

2023-12-31