The Implementation of the Teaching at Right Level (TaRL) Aproach to Enhance Students Interest and Learning Outcomes in Qira’ah Skills at Malang Islamic Senior High School

Authors

  • Muhammad Azhari Universitas Negeri Malang
  • Moh Ainin Universitas Negeri Malang
  • Ach. Rifqiy Alnabiil SMA Islam Malang

DOI:

https://doi.org/10.26555/insyirah.v8i1.13178

Keywords:

Teaching at Right Level, Students Interest, Learning Outcomes, Reading Skills

Abstract

This study aims to examine the effectiveness of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in enhancing students’ interest and learning outcomes in reading skills among Grade XI E students at Islam Malang Senior High School.  The research employed a classroom action research design involving 30 students as participants.  Data on student interest were collected through multiple-choice questionnaires. At the same time, learning outcomes were measured across two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages based on students' proficiency levels.  The results indicated an increase in student interest, with questionnaire scores rising from 68.5% in the pre-cycle to 76.3% in the post-cycle.  Learning outcomes also showed significant improvement across all proficiency groups.  In the beginner group, average scores increased from 56.9 (pre-cycle) to 80.5 (cycle one) and 93.9 (cycle two).  The intermediate group improved from 86 (pre-cycle) to 88 (cycle one) and 91 (cycle two).  The advanced group showed consistently high performance, rising from 96.5 (pre-cycle) to 100 in both subsequent cycles.  These findings demonstrate that the implementation of the TaRL approach positively impacted both student interest and reading proficiency in Arabic.

References

Aguslani. (2023). Menyegarkan Kembali Semangat Perubahan dan Orientasi Layanan. BPKA dengan BDK Bandung.

Audah, N., Zuhri, M., & Jufri, A. W. (2023). Penggunaan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Sikap Gotong-royong Profil Pelajar Pancasila Peserta Didik Kelas X2 SMAN 1 Mataram Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2184–2188. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i4.1680

Avianti Nur Maulida. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan Teaching at Right Level Pada Materi Sistems Ekskresi, Jurnal Pendidikan Sains dan Biologi, Vol 10, No 2

Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Cahyono, S.D. (2022). Melalui Metode Teaching at Right Level (TaRL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Prakarya dan Kewirausahaan KD. 3.2/4.2 Topik Perencanaan Usaha Pengolahan Makanan Awetan dari Bahan Pangan Nabati di Kelas X.MIA.3 MAN 2 Kota Payakumbuh Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2): 12407-12418.

Chatminingtyas, N. A., Rifai, A., & Shodiqin, A. (2024). Efektivitas Pendekatan Teaching at the Right Level dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Siswa.

Darinda Sofia Tanjung, I. P. (2024). Penelitian Tindakan Kelas. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Hanafi, I. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif pada Materi Penjumlahan & Pengurangan Bilangan Cacah di Sekolah Dasar. 11(2).

Jacub, T. A., Marto, H., & Darwis, A. (2020). Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Ips (Studi Penelitian Tindakan Kelas Di Smp Negeri 2 Tolitoli). JURNAL PENELITIAN, 2(2).

Jauhari, T., Rosyidi, A. H., & Sunarlijah, A. (2023). Pembelajaran Dengan Pendekatan Tarl Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. 9(1).

Ketut Ngurah Ardiawan, I. G. A. W. (2020). Kupas Tuntas Penelitian Tindakan Kelas (Teori, Praktik, dan Publikasinya). Nilacakra.

Khasanah, S. N., & Aswar, N. (2024). Implementasi Model Teams Games Tournaments dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. 14(1).

Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru?

Melanti, R. (2023). Peningkatan Pemecahan Masalah Siswa Kelas 3 SD Negeri 02 Rowosari Kecamatan Ulujami Menggunakan Model Problem Based Learning. 4(1).

Muhammad Anugrah. (2019). Penelitian Tindakan Kelas (Langkah-Langkah Praktis Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas). Leutikaprio.

Palihah, A., Warsodirejo, P. P., & Tanty, H. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at The Right Level (Tarl) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik pada Materi Eksponen Kelas X SMA Negeri 2 Medan.

Rachmat, S. (2023). Upaya Peningkatan Kemampuan Kerjasama Peserta Didik Melalui Penggunaan Model Project Based Learning (Pjbl). 2(4), 867–881. https://doi.org/DOI.10.35458

Rahman, A. (2015). Peran Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Moral Bangsa.

Saputra, N. (2021). Penelitian Tindakan Kelas (Cet. I). Pidie: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Syafaah, D. S. N. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V. 4.

Downloads

Published

2025-06-04

Issue

Section

Articles