Peran Kepala Sekolah sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru pada SMAN 1 Krian
DOI:
https://doi.org/10.12928/jimp.v5i1.10415Keywords:
Kepala Sekolah, Supervisi, Profesionalisme GuruAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan menganalisis peran kepala sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru di SMAN 1 Krian. Melalui pendekatan kualitatif dengan menggunakan wawancara mendalam dan observasi, Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran kepala sekolah sebagai supervisor memiliki dampak yang signifikan dalam meningkatkan profesionalisme guru di SMAN 1 Krian. Kepala sekolah, melalui pendekatan supervisi yang terarah, mampu memberikan arahan, bimbingan, dan dukungan kepada guru-guru untuk mengembangkan keterampilan pengajaran mereka. Umpan balik yang konstruktif dari kepala sekolah membantu guru-guru dalam mengidentifikasi kekuatan dan area pengembangan, serta memberikan dorongan untuk terus meningkatkan kualitas pengajaran mereka. Selain itu, kepala sekolah yang efektif sebagai supervisor juga mampu menciptakan lingkungan kerja yang kolaboratif dan memotivasi guru-guru untuk terus belajar dan mengembangkan keterampilan mereka. Hal ini membantu menciptakan budaya sekolah yang progresif dan inovatif, di mana guru-guru merasa didorong untuk terus meningkatkan kualitas pengajaran mereka demi kebaikan siswa.
References
Bermawi, Y., & Fauziah, T. (2015). Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kompetensi Profesional Guru. Pesona Dasar, 1(4), 16–24.
Eliza, D., Sriandila, R., Fitri, D. A. N., & Yenti, S. (2022). Membangun Guru yang Profesional melalui Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Penerapan Profesinya. Jurnal Basicedu, 6(3), 5362–5369. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2878
Fitrah, M. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31. https://doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90
Fitriani. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Membina Profesionalisme Guru. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 730–744.
Fitriani, C., AR, M., & Usman, N. (2017). KOMPETENSI PROFESIONAL GURU DALAM PENGELOLAAN PEMBELAJARAN DI MTs MUHAMMADIYAH BANDA ACEH. Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 8(2), 88–95.
Huriaty, D., Esterani, Z., & Saufi, M. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1, 1–15. https://doi.org/10.33654/iseta.v1i0.1858
Jamil, M. (2023). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Tim Pengajar di SMKN Taman Fajar. 2(1), 20–24.
Jaya, H., Hambali, M., & Fakhrurrozi, F. (2023). Transformasi Pendidikan:Peran Pendidikan BerkelanjutanDalam Menghadapi Tantangan AbadKe-21. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2416–2422.
Kastawi, N. S., Nugroho, A., & Miyono, N. (2021). Kontribusi Motivasi Kerja dan Peran Kepala Sekolah Terhadap Profesionalisme Guru SMA. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 77–93. https://doi.org/10.24246/j.jk.2021.v8.i1.p77-93
Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373–390.
Kusmiati, A., Sauri, S., & Helmawati, H. (2022). Manajemen Supervisi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(07), 672–682. https://doi.org/10.59141/japendi.v3i07.1176
Lazwardi, D. (2016). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Kependidikan Islam, 6(1), 139–157. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24042/alidarah.v6i2.804
Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG : Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.
Lisna, A., & Munastiwi, E. (2020). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Meningkatkan. Jurnal Pelita PAUD, 5(1), 7–13.
Matondang, L., & Syahril, S. (2021). Kinerja Kepala Sekolah sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Sekolah Menengah Pertama. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4094–4101. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1334
Muizzuddin, M. (2019). Pengembangan Profesionalisme Guru dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 7(1), 127–140. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2957
Munawir, M., Erindha, A. N., & Sari, D. P. (2023). Memahami Karakteristik Guru Profesional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 384–390. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1108
Rahayu, Y. S., Pristy, M., Yuliawati, Y., Anwar, R., & Rostini, D. (2024). Manajemen Kepala Sekolah Dalam Optimalisasi Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar. 12(April), 13–22.
Risdiany, H. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam. Seminar Nasional Ilmu …, 3(2), 197. https://prosiding.esaunggul.ac.id/index.php/snip/article/viewFile/163/163
Roza, D., Nurhafizah, N., & Yaswinda, Y. (2019). Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 277. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325
Saiful Bahri. (2014). Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru. Visipena Journal, 5(1), 100–112. https://doi.org/10.46244/visipena.v5i1.236
Sirojuddi, A., Aprilianto, A., & Zahari, N. E. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Membina Profesionalisme Guru. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 730–743. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v8i1.415
Wandra, D., Marsidin, S., & Rifma, R. (2021). Peranan Supervisi Pengawas Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3647–3653. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.977
Widiastuti, S., S. Bachri, B., & Y. Maureen, I. (2023). The New World Kirkpatrick Model (NWKM) pada Pelatihan Mandiri Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2), 1303–1315. https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.5083
Zaini, M. H. A. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1043–1050. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sefia Rahmawati, Hanifah Dwi Astuti, Agustin Hanivia Cindy, Windasari Windasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This article's copyright is transferred to Universitas Ahmad Dahlan (UAD) if and when the item is accepted for publication. The undersigned hereby transfers any rights in and to the paper including without limitation all copyrights to UAD. The undersigned hereby represents and warrants that the article is original and that he/she is the author of the paper, except for material identified as to its source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
This paper has not been published in the same form elsewhere.
It will not be submitted anywhere else for publication before acceptance/rejection by this Journal.
Copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to UAD. The copyright transfer covers the exclusive right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature.
The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any co-authors. This agreement is to be signed by at least one of the authors who have obtained the co-author(s) assent where applicable. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the Work.
Authors may reproduce or authorize others to reproduce the Work or derivative works for the author's personal use or company use, provided that the source and the UAD copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies UAD endorsement of a product or service of any employer, and the documents themselves are not offered for sale.
Although authors are permitted to re-use all or portions of the Work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or different types of re-use.




