Effectiveness of Information Technology (IT) Classroom Learning on Motivation and Careers Students of Junior High School

Authors

  • Siti Sundari Universitas Ahmad Dahlan
  • Muchlas Muchlas Universitas Ahmad Dahlan
  • Muhammad Sayuti Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.12928/joves.v5i1.5502

Keywords:

Information Technology, effectiveness, career, motivation, learning

Abstract

The purpose of this research is to analyze the level of effectiveness of the information technology-based learning process for increasing students' learning motivation and careers at SMP Muhammadiyah 2 Cilacap and to analyze the differences in the results of the learning process between information technology classes and regular classes.

The research activity was carried out using a quantitative descriptive method with a total of 76 subjects. Data collection related to the above objectives used a questionnaire. The data that has been collected is then analyzed using a real difference test, namely the independent sample t-test.

The results showed an increase in the effectiveness of the learning process and the growth of learning motivation in students. However, about careers and insight into students' careers. The results showed that the insight into the careers of the students of SMP Muhammadiyah 2 Cilacap was not optimal. Then the learning outcomes shown also experienced differences between the information technology class and the regular class.

References

Asiah, N. (2017). Analisis kemampuan praktik strategi pembelajaran aktif ( active learning ) mahasiswa PGMI Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Raden Intan Lampung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 20–33.

Cahyani, N. A. P., Bariyyah, K., & Latifah, L. (2017). Efektivitas Teknik Permainan Simulasi dengan Menggunakan Media Dart Board untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII C SMP Negeri 2 Tegal Siwalan Probolinggo. Jurnal Konseling Indonesia, 3(1), 22–27.

Iflakhah. (2017). Pengaruh Penggunaan Multimedia InteraktifF Berbasis Macromedia Flash 8 dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS ( Studi Pada Siswa Kelas VII MTs Negeri Bangil Kab . Pasuruan ). Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 11(2), 200–212.

Irawan, E., & Suryo, T. (2017). Implikasi Multimedia Interaktif Berbasis Flash Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika. Beta Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 33–50.

Kahfi, M., Setiawati, W., Ratnawati, Y., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dengan Menggunakan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Siswa pada Pembelajaran IPS Terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1), 84–89.

Khamidah, N., Winarto, & Mustikasari, V. R. (2019). Discovery Learning : Penerapan dalam pembelajaran IPA berbantuan bahan ajar digital interaktif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 87–99.

Latip, A. (2020). Komunikasi Pada Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi COVID-19. Edukasi Dan Teknologi, 1(2), 107–115.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik

Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. In Direktur Jenderal Peraturan Perundang-Undangan Kementrian hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia (Vol. 53).

Muttaqin, R., Wagimin, & Tadjri, I. (2017). Keefektifan Layanan Informasi Karier Berbantuan Video Interaktif dan Live Modeling untuk Meningkatkan Pemahaman Karier Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 174–179.

Nur’aini, F. (2020). Manajemen Kelas Berbasis Ict Di Smp Muhammadiyah 1 Purwokerto Kecamatan Purwokerto Selatan Kabupaten Banyumas. IAIN Purwokerto.

Nurcahya, A. (2018). Lemahnya Motivasi Belajar pada Siswa di Sekolah.

Risqiyain, L. H., & Purwanta, E. (2019). Pengembangan Multimedia Interaktif Informasi Karier untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 88–93. https://doi.org/10.17977/um001v4i32019p088

Santoso, P. B. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Penilaian Google Form terhadap Hasil Belajar Pelajaran TIK. Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan Di Era Revolusi Industri 4.0, (September), 287–292.

Sugihartono, et al. (2007). PSIKOLOGI PENDIDIKAN. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Suharni, & Purwanti. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-COUNS: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 131–145.

Suwastika, I. W. K. (2018). Pengaruh E-Learning Sebagai Salah Satu Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Sistem Dan Informatika, 13(1), 1–5.

Downloads

Published

2022-08-29

Issue

Section

Articles