Student Interest in Class XI SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta in Online Learning in Biology Subjects Using Powerpoint as a Learning Media

Authors

  • Novita Amalia Anggraini Universitas Ahmad Dahlan
  • Shintia Oktaviana Universitas Ahmad Dahlan
  • Annisa Hanif Panjaitan Universitas Ahmad Dahlan
  • Ira Kusmawati Universitas Ahmad Dahlan
  • Much. Fuad Saifuddin Universitas Ahmad Dahlan
  • Gunarno Gunarno SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.26555/joubins.v2i2.6524

Keywords:

student learning interest, media learning, powerpoint, pandemic

Abstract

This study aims to determine the learning interest of class XI students in biology subjects using powerpoint as a learning medium during the pandemic.  The subjects of this study were students of class XI MIPA at SMA Muhammadiyah 2 Yogyakarta.  To find out students' interest in learning using learning media in the form of PowerPoint, a survey method was used by distributing questionnaires via Google Form to students, where the researchers did not give treatment like an experiment.  The results showed that the response agreed to the use of powerpoint as a medium for learning biology during a pandemic, it can be seen from the results of research on the aspect of feeling happy showing the response agreeing with the largest percentage, namely 99%, in the aspect of interest showing the response strongly agreeing with the largest percentage 86%, at  The acceptance aspect shows a strongly agree response with the largest percentage, namely 98%, and the student involvement aspect shows a agree response with the largest percentage, namely 96%. Through this research, it is known that using powerpoint learning media in biology subjects can increase students' interest in learning.

References

Adnan, M. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students perspectives. J. Pedagog. Sociol. Psychol, 1, 45–51.

Amalia, A. & Sa’adah, N. (2020). Dampak Wabah Covid-19 Terhadap Kegiatan Belajar Mengajar Di Indonesia. J. Psikol, 13, 214–225.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Asiyah, Topano, A., & Walid, A. (2020). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Guided Note Taking (GNT). J. Muara Pendidi,. 5, 742–751.

Christanty, Z. J. & Cendana, W. (2021). Upaya Guru Meningkatkan Keterlibatan Siswa Kelas K1 dalam Pembelajaran Synchronous. COLLASE (Creative Learn. Students Elem. Educ), 4, 337–347.

Elpira, N. & Ghufron, A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas Iv Sd. J. Inov. Teknol. Pendidik, 2, 94–104.

Fikrie & Ariani, L. (2019). Keterlibatan siswa (student engagement ) di sekolah sebagai salah satu upaya peningkaan keberhasilan siswa di sekolah. Prosiding Seminar Nasional Psikolologi Pendidikan.

Fitriani, F., Harahap, R. D., & Safitri, I. (2022). Analisis Hambatan Proses Pembelajaran Biologi secara Daring selama Pandemi Covid-19 di SMA Negeri. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi Dan Biologi, 5(1).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Kendala. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/kendala

Miftah, M. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Untuk Peningkatan Kualitas Belajar Siswa. J. Kwangsan 2(1).

Misbahudin, D., Rochman, C., Nasrudin, D., & Solihati, I. (2018). Penggunaan Power Point Sebagai Media Pembelajaran: Efektifkah? Wahana Pendidikan Fisika, 3(43).

Mufida, I. A. & Fauziah, A. N. M. (2021). Analisis Unsur Media Presentasi dengan Powerpoint yang digunakan oleh guru IPA di SMPN 1 Megaluh. PENSA E-Jurnal Pendidikan Sains, 9, 205–212.

Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. J. Ilmu Kependidikan, 4, 265–272.

Priyatno, D. (2010). Microsoft office 2010. Kanaya Press.

Putri, Y. P. & Adirakasiwi, A. G. (2021). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas X SMA At-Taubah pada Materi SLPTV dengan Metode Pembelajaran Daring. J. Cendekia J. Pendidik. Mat, 5, 2934–2940.

Safitri, S., & Panjaitan, E. U. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Biologi di SMA N 2 Rantau Selatan. Jurnal Edu-Bio : Education and Biology, 3(2).

Srimaya, S. (2017). Efektivitas Media Pembelajaran PowerPoint untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Jurnal Biotek, 5(1), 53-68.

Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supardi, S. U. S., Leonard, L., Suhendri, H., & Rismurdiyati, R. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Fisika. Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, 2, 71–81.

Supriyono, 2018. Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pendahuluan Berbicara soal kualitas pendidikan , tidak dapat dilepaskan dari proses pembelajaran di ruang kelas . Pembelajaran di ruang kelas mencakup dua aspek penting yakni guru dan siswa . Guru mempunyai. J. Pendidik. Dasar, 2, 43–48.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1).

Swastika, R. A., Pulungan, A. S. S., & Bariani, R. K. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Minat Belajar Biologi Siswa pada Materi Plantae di Kelas X SMA Swasta Amal Bakti Medan Tahun Pembelajaran 2016/2017. Jurnal Pelita Pendidikan, 5(3), 313 – 317.

Syardiansah. (2016). Hubungan motivasi belajar dan minat belajar terhadap prestasi belajar mahasiswa mata kuliah pengaturan manajemen. Manajamen dan Keuangan, 5, 243.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. J. Komun. Pendidik, 2, 103.

Wahyuningsih, K. S. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Di Sma Dharma Praja Denpasar. Jurnal Pangkaja, 24(1), 107-118.

Warkintin, W. & Mulyadi, Y. B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis CD Interaktif Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9, 82–92.

Downloads

Published

2022-12-10

Issue

Section

Articles