Students' perception on biology online learning at SMA Muhammadiyah Pleret Bantul in pandemic covid-19 era

Authors

  • Nuraisyah Nuraisyah Universitas Ahmad Dahlan
  • Nani Aprilia Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.26555/joubins.v2i1.6514

Keywords:

covid-19, biology, online learning, perception

Abstract

This study aimed to investigate student perceptions and the obstacles experienced by students during online learning of biology subjects during the covid-19 pandemic at SMA Muhammadiyah Pleret Bantul. This quantitative research with a survey method used 45 students as a saturated sample. The data collection technique in this research was a questionnaire. The data analysis technique was quantitative descriptive by calculating the mean of the scores obtained. The study results showed that students' perceptions of online learning were included in the good category, with an average of 2.57. It showed that the online biology learning process at SMA Muhammadiyah Pleret was well implemented to replace face-to-face learning. Students experienced several perceived obstacles; there were difficulties in group discussions, a practicum did not support learning activities and made it difficult to understand, also inadequate facilities and infrastructure.

References

Abidin, Y. (2016). Pembelajaran Membaca Berbasis Pendidikan Karakter. PT Refika Aditama.

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 Pada Pendidikan Di Indonesia: Sekolah Keterampilan, Dan Proses Pembelajaran. Jurnal Sosial Dan Budaya Syar’i, 7(5), 395-402.

Ali, S. A., Baloch, M., Ahmed, N., Ali, A. A., & Iqbal, A. (2020). The Outbreak of Corona Virus Disease 2019 (COVID- 19) an Emerging Global Health Threat. Journal of Infection and Public Health, 13, 644-646.

Arifin. (2011). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R & D. Alfabeta.

Dzalila, L., Ananda, A., & Zuhri, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi Covid-19 terhadap Tingkat Pemahaman Belajar Mahasiswa. Jurnal Signal, 8(2), 89-214.

Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. The Internet and Higher Education, 19, 18-26.

Hamalik, O. (2005). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat penyebaran (COVID-19).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 31 Tahun 2014 Kerja Sama Penyelenggaraan dan Pengelolaan Pendidikan oleh Lembaga Pendidikan Asing dengan Lembaga Pendidikan di Indonesia.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 64 Tahun 2014 tentang Peminatan pada Pendidikan Menengah.

Limon, M. R. (2016). The Effect Of The Adequacy Of School Facilities On Student Performance and achievement in technology and livelihood education. International journal of academic research in progressive education and development, 5(1), 45-58.

Mulyasa. (2006). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. PT Remaja Rosdakarya.

Pitriani, R. & Afriansyah. (2016). Persepsi dalam Pembelajaran Pendekatan Keterampilan Proses terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa (Studi Penelitian di SMP Negeri 1 Wanraja). Jurnal Gantang, 1(2).

Puspaningtyas, N. D. & Dewi, P. S. (2020). Persepsi Peserta Didik terhadap Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(6), 703-712.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua). Raja Grafindo Persada.

Rustaman. (2003). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Universitas Penddikan Iindonesia.

Safira, I. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Web pada Konsep Sistem Pencernaan di Sekolah Menengah Atas. Thesis, Universitas Negeri Makassar.

Silberman, M. (2004). Active Learning, 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yappendis.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sobron, A. N., Bayu, Rani, & Meidawati. (2019). Pengaruh Daring Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Sains dan Enterpreneurship VI.

Sofyana & Abdul. (2019). Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika, 8(1), 81-86.

Sudjana, N. (2006). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Uno, H. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara Bandung.

Yamin, M. (2007). Kiat Membelajarkan Siswa. Gaung Persada Press.

Downloads

Published

2022-06-30

Issue

Section

Articles