Arabic Behaviour: Escalation of Ability to Speak Arabic
DOI:
https://doi.org/10.26555/insyirah.v6i1.7933Keywords:
Speaking Ability, Arabic Behavior, EscalationAbstract
Arabic is essential for supporting learning, such as accessing Arab library materials or communicating. Arabic language education is in great demand for students. However, the problem in the field is that many students have difficulty understanding learning. Students experience difficulties speaking Arabic because they do not master the vocabulary, and it is challenging to pronounce Arabic words. This article offers a solution to escalating the ability to speak Arabic through forming Arabic behavior. The research method used is library research. Research is sourced from library data such as journal articles, books, and websites. The study results show that Arabic behavior can be created with the existence of Arabic language learning institutions because Arabic language institutions have a critical role in accelerating the ability to speak Arabic and supporting education. Then the learning modules are adapted to the students' ability level because it will help them absorb information more efficiently and effectively and improve their speaking skills in Arabic more quickly. The next is to associate with people with the same interest in learning Arabic, and the last is to practice speaking Arabic.
References
Alfinnas, S. (2019). Lemahnya Penguasaan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi Islam. Alif.Id Online. https://alif.id/read/nns/lemahnya-penguasaan-bahasa-arab-di-perguruan-tinggi-islam-b222981p/
Andi, P. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Diva Press.
Andriani, A. (2015). Urgensi Pendidikan Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Ta’allum, 3(1).
Andriani, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2), 39–56. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232
Asadullah, S. Al. (2021). Upaya Mengatasi Kesalahan Persepsi Masyarakat terhadap Tulisan Arab dan Arab Melayu di Desa Lubuk Garam Bengkalis. Jurnal Abdidas, 2(1), 142–147. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i1.220
Asyhar, R. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Referensi.
Awadh, A. A. (2000). Fi Fadlli al Lugah al Arabiyyah, ta‟liiman wa tahdiithan wa iltizaaman. Markaza al Kitab li an Nasyr.
Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181
Basri, H. (2015). Paradigma Baru Sistem Pembelajaran. Pustaka Setia.
Creswell, J. W. (2014). Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publication.
Desrani, A., & Aflah Zamani, D. (2021). Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Alfazuna : Jurnal Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(02), 2014–2234. https://doi.org/10.15642/alfazuna.v5i02.1252
Djatmiko. (2002). Perilaku Organisasi. Alfabeta.
Doni Septi. (2016). Urgensi Bahasa Arab Dalam Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Ilmu Islam, 1(1), 128–133.
Fathi Hidayah. (2019). Kearbitreran Bahasa Arab dan Urgensi Mempelajarinya dalam Pandangan Linguis Arab Klasik. Studi Arab, 10(2), 101–1016. https://doi.org/10.35891/sa.v10i2.1855
Hasan, M. I. (2022). Pokok pokok metodologi penelitian dan aplikasinya. Ghalia Indonesia.
Hendri, M. (2017). Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196. https://doi.org/10.24014/potensia.v3i2.3929
Intan A. (2021). Urgensi Literatur Arab Dalam Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Di Sekolah Umum. Jurnal Mimbar Akademika, 6(1), 53–66.
Jailani, M., Wantini, W., Suyadi, S., & Bustam, B. M. R. (2021). Meneguhkan Pendekatan Neurolinguistik dalam Pembelajaran: Studi Kasus pada Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Aliyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(1), 151–167. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(1).6115
Kemendikbud, B. P. dan P. B. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Online. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/pendidikan
Malang, F. U. (2020). Alasan Siswa Tidak Menyukai Bahasa Arab. Https://Fitk.Uin-Malang.Ac.Id Online. https://fitk.uin-malang.ac.id/alasan-siswa-tidak-menyukai-bahasa-arab/
Mujahad, K. S. (2019). Urgensi Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam di Era Revolusi Industri 4.0. Saliha, 2(2).
Nisa’, R. V. (2017). Peran Madrasah dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Internasional. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 19(2). https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v19i2.1001
Pera Aprizal, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232
Rafsanjani, H., Zubaidillah, M. H., & Nuruddaroini, M. A. S. (2022). Problematika Mahasiswa dalam Manajemen Skill Berbahasa Arab pada Perguruan Tinggi di Kalimantan. Jurnal Basicedu, 6(3), 5166–5180. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3072
S.Sirate, S. F., & Ramadhana, R. (2017). PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS KETERAMPILAN LITERASI. Inspiratif Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.24252/ip.v6i2.5763
Satrio. (2018). Urgensi Penguasaan Bahasa Arab Dalam Studi Islam Di Indonesia. Perada, 1(2), 163–177. https://doi.org/10.35961/perada.v1i2.22
Subagyo, P. J. (2006). Metode Penelitian Dalam Teori dan Praktek. Rineka Cipta.
Ulya, N. M. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab (Studi Eksperimen Pada MAN 1 Semarang). Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1–25. https://doi.org/10.21580/nw.2016.10.1.867
Umasugi, M. K. (2022). Urgensi Bahasa Arab Dalam Kurikulum Pendidikan Sekolah Dasar Dan Menengah Sebagai Bahasa Asing Pilihan Pada Era Society 5.0. Jurnal Al-Tarqiyah Pendidikan Bahasa Arab, 5(1).
Unnes, P. (2012). Anxiety: Penghambat Belajar Bahasa Arab yang Sering Tidak Disadari. Pba.Unnes.Ac.Id Online. https://pba.unnes.ac.id/anxiety-penghambat-belajar-bahasa-arab-yang-sering-tidak-disadari/
Wahyuni, I. (2017). Bahasa Arab Dalam Konteks Simbol (Analisis Terhadap Tujuan Pembelajaran pada Perguruan Tinggi Islam). Jurnal Pemikiran Islam, 3(2), 78–92.
Zuliana, E. (2017). Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 19(1). Https://Doi.Org/10.32332/An-Nabighoh.V19i1.761
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ainil Khuryati, Eva Ardinal, Nurul Alamin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.