تحليل الجملة االسمية في كتاب األخالق للبنين الجزء األول الذي ألفه عمر بن أحمد بارجاء

Authors

  • Doni Handriawan UIN Mataram
  • Hamam Hairi IAIH Nahdlotul Wathon Pancor

DOI:

https://doi.org/10.26555/insyirah.v3i2.3308

Keywords:

Al Jumlah al Ismiyah, Mubtada' Khabar, Akhlaqu lil Banin

Abstract

One of the fundamental rules in composing Arabic sentences is the tarkib jumlah ismiyah structure. This research aims to analyze types and patterns of jumlah ismiyah structure used in kitab "al-Akhlaq li Al-Banin" first juz, which consists of 33 chapters. The book written by Umar bin Ahmad Baraja is a famous book studied in various classical Islamic boarding schools in Lombok. It makes this study quite interesting because, in addition to the requirements with the content of educational values for children, this analysis is also expected to add the vocabularies of Arabic studies. This research is library research using qualitative methods. Meanwhile, in data collection and analysis, documentation techniques and inductive descriptive analysis are used. The results of this study indicate that there are 66 compositions or tarkib jumla ismiyyah in this book, both from the aspect of its mubtada' and from the part of its khabar.

References

Adib, Abd. 2016. Pemikiran Akhlak Menurut Syaikh Umar bin Ahmad Baradja. Studia Insania Vol. 4, No 2.

Agustiar. 2017. ad Dilalah Jumlah Ismiyyah dan Fi`liyah serta Relevansinya terhadap Penafsiran Al-Qur`an. Skripsi. Riau: UIN Sulthan Syarif Kasim.

Ainin, Muhammad. 2007. Metodologi Penelitian Bahasa Arab. Malang: Hilal Pustaka.

Anwar, Moch. 2006. Ilmu Nahwu Terjemahan Matan Al-Ajurumiyyah dan `Imrithy Berikut Penjelasannya. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Departemen Agama RI. 2011. Al-Hidayah Al-Qur`an Tafsir Per Kata Tajwid Kode Angka. Tangerang: Kalim

Harun, M. Yahya dan Aly Abu Bakar Basalamah. 1985. Metode Mudah Untuk Mempelajari Bahasa Arab dan Nahwu. Yogyakarta: CV. Bina Usaha.

Imam S. 2015. Inna Wa Akhwatuha dalam Kitab Akhlaq Lil Banin Juz 2. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Izzah, Faiq Nurul dan Nur Hidayat. 2013. Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Kitab Al-Akhlaq Lil Banin Jilid I Karya Al-Ustaz `Umar Bin Ahmad Baraja` dan Relevansinya Bagi Siswa MI. AL-Bidayah, Vol. 5, No 1.

Mahmuddin, Ronny. 2018. Faktor-Faktor Kebolehan Al-Mubtada` Berupa Isim Nakirah Dalam Kajian Ilmu Nahwu. Nukhbatul `Ulum, Vol. 4, No. 1.

Rafiq, Aunur bin Ghufran. 2015. Ringkasan Kaidah-kaidah Bahasa Arab. Gresik: Pustaka Al Furqon.

Rizqiyani. 2014. Analisis Jumlah Ismiyyah dalam Kitab Al-Akhlaq Li Al-Banaat Karangan Umar bin Ahmad Baroja. Skripsi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Sajono, dkk. 2008. Panduan Penulisan Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Salsabila, Normal Abu Hilya. 2018. 4 Langkah Membaca & Menerjemah Kitab Gundul. Bekasi: UKHUWATUNA.

Sastrawan, Doni. 2019. Analisis Jumlah Ismiyah dan Metode Pembelajrannya dalam Al-Qur`an Surah AL-Qolam. An-Naba, Vol. 2, No. 2.

Siti M. 2015. Jumlah Ismiyyah dan Jumlah Fi`liyyah dalam Kitab Jawaami`ul Kalim Karya KH. Ali Maksum dan Metode Pengajarannya. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Sujarweni, Wiratna. 2014. Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Trianto. 2010. Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2020-12-09