Pembelajaran IPA Dimasa Pandemi Covid-19 Untuk Tingkat SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.12928/jimp.v1i2.4616Keywords:
Pembelajran IPA, Covid-19, PandemiAbstract
Virus merupakan sesuatu yang tidak terlihat yang menjadi musuh bagi manusia, akhir-akhir ini kita dihadapi dengan sebuah virus yang amat membahayakan bagi manusia di berbagai negara yang ada di seluruh dunia.Virus tersebut adalah Virus Corona.Virus Corona atau Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) adalah virus yang menyerang sistem pernapasan.Penyakit karena infeksi virus ini disebut COVID-19. Virus corona bisa menyebabkan gangguan pada sistem pernapasan, pneumonia akut, sampai kematian.Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) yang lebih dikenal dengan nama virus Corona adalah jenis baru dari coronavirus yang menular ke manusia baik lewat pernafasan, dan juga dapat melalui sentuhan anggota badan yang umumnya adalah tangan. Virus ini bisa menyarang siapa saja tanpa menganal batas usia dan kelamin, baik itu lansia, orang tua, remaja, anak-anak, baik itu laki-laki ataupun perempuan dapat terjangkit virus Corona tersebut.
Inveksi virus ini disebut COVID-19 dan pertama kali ditemukan di kota Wuhan, Cina, pada akhir Desember 2019. Virus ini menular dengan amat begitu cepat kenegara-negara yang berada di seluruh dunia termasuk Negara Indonesia.hal tersebut mengakibatkan lumpuhnya semua aktivitas yang ada diberbagai dunia khususnya di Indonesia, Pandemi COVID-19 ini berakibat pada sistem pembelajaran diseluruh jenjang pendidikan khususnya untuk tingkat SD/MI.
References
Aden Fani Rahmasari, Setiawan, F., & Meirza Nanda Faradita. (2020). Pengaruh Pembelajaran Online Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas II SD Muhammadiyah 17 Surabaya di Tengah Pandemi Covid-19. Inventa, 4(2), 158–168. https://doi.org/10.36456/inventa.4.2.a2609
Al Halik, & Aini, Z. (2020). Analisis Keaktifan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19. ENLIGHTEN (Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam), 3(2), 131–141. https://doi.org/10.32505/enlighten.v3i2.1887
B, F., & Ramli, E. S. S. (2021). Analisis Situasi Pembelajaran Ipa Sekolah Dasar Dengan Metode Daring Selama Masa Wabah Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 255–260. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.326
Dewi, W. A. F. (2020). Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55–61. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89
Encep Andriana, Suci Ramadayanti, T. E. N. (2020). PEMBELAJARAN IPA DI SD PADA MASA COVID 19. Prosiding FKIP, 2507(February), 1–9.
Fanani, Q., & Jainurakhma, J. (2020). Kemampuan Penyesuaian Diri Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal KomtekInfo, 7(4), 285–292. https://doi.org/10.35134/komtekinfo.v7i4.90
Maulana, M. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Biologi Pada Konsep Biodiversitas Di Kelas X Ipa Ma Muhammadiyah Salaka Kabupaten Takalar. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(1), 85–95. https://doi.org/10.51574/jrip.v1i1.22
Rosyidiana, H. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran Sains (IPA) Tingkat Dasar Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(4), 1709–1716. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.948
Sari, M., & Asmendri. (2018). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA, 2(1), 15. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555/1159
Sutriyani, W. (2020). STUDI PENGARUH DARING LEARNING TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MAHASISWA PGSD ERA PANDEMI COVID-19 Wulan Sutriyani Program Studi PGSD FTIK UNISNU Jepara Pendahuluan Pembelajaran merupakan suatu proses yang dilakukan dengan memberikan pendidika. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 2(1), 155–165.
Ta’imul Sholikah, Anisa Fitri Mardhotillah, Lisawati Achmadi Indriyani, Vela Ayu Wulandari, Putriyana Permata Sari Kuraesin, Nur Laily Sa’adatus Abadiyah Al-Khotim, Muhammad Yuda Irjiananto, Fatmah, M. ma’arif. (2020). Studi Eksplorasi Kegiatan Praktikum Sains Saat Pandemi Covid-19 Ta’imul. Indonesian Journal of Science Learning, 1(2), 67–75. http://jurnalftk.uinsby.ac.id/index.php/IJS
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Universitas Ahmad Dahlan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This article's copyright is transferred to Universitas Ahmad Dahlan (UAD) if and when the item is accepted for publication. The undersigned hereby transfers any rights in and to the paper including without limitation all copyrights to UAD. The undersigned hereby represents and warrants that the article is original and that he/she is the author of the paper, except for material identified as to its source, with permission notices from the copyright owners where required. The undersigned represents that he/she has the power and authority to make and execute this assignment.
We declare that:
This paper has not been published in the same form elsewhere.
It will not be submitted anywhere else for publication before acceptance/rejection by this Journal.
Copyright permission is obtained for materials published elsewhere and which require this permission for reproduction.
Furthermore, I/We hereby transfer the unlimited rights of publication of the above-mentioned paper in whole to UAD. The copyright transfer covers the exclusive right to reproduce and distribute the article, including reprints, translations, photographic reproductions, microform, electronic form (offline, online), or any other reproductions of similar nature.
The corresponding author signs for and accepts responsibility for releasing this material on behalf of any co-authors. This agreement is to be signed by at least one of the authors who have obtained the co-author(s) assent where applicable. After submission of this agreement signed by the corresponding author, changes of authorship or in the order of the authors listed will not be accepted.
Retained Rights/Terms and Conditions
Authors retain all proprietary rights in any process, procedure, or article of manufacture described in the Work.
Authors may reproduce or authorize others to reproduce the Work or derivative works for the author's personal use or company use, provided that the source and the UAD copyright notice are indicated, the copies are not used in any way that implies UAD endorsement of a product or service of any employer, and the documents themselves are not offered for sale.
Although authors are permitted to re-use all or portions of the Work in other works, this does not include granting third-party requests for reprinting, republishing, or different types of re-use.