Arabic Learning Media Based on Neuroscience

Authors

  • Abdul Azis Ahmad Dahlan University
  • Suyadi Suyadi Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.26555/insyirah.v6i1.6731

Keywords:

Learning Media, Arabic Language Learning, Neuroscience

Abstract

Learning Arabic cannot be separated from learning media that can carry out the functions of the right brain and left brain, so learning Arabic will run effectively. This study uses a qualitative method with a library research approach. Researchers in data analysis use content analysis method where this method is carried out by identifying information objectively. The result of this discussion is that Arabic learning media that can optimize the left brain and right brain are varied. Neuroscience-based Arabic learning media. The first, using a flash card or word card media. Second, using audio-visual media. Both of these media have a function in learning listening competence, which can improve students' sense of hearing and familiarize them with receiving language input more often. In addition, this media utilizes all the purposes of language skills, namely listening, reading, writing and speaking. So that in the learning process, flash cards and audio-visual media optimize the functions of the two brains, namely the right and left brain.

References

Achmad, G. H. (2021). Refleksi Pemikiran Pembaharuan Pendidikan Islam KH . Ahmad Dahlan Terhadap Problematika Pendidikan Islam. Edukatif, 3(6).

Akmalia, A., Varda, L. T., & Rizqiyah, W. (2020). Pengembangan Kartu Kata Bergambar (Flash Card) dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kosa Kata di Madrasah Ibtidaiyyah Kelas VI. In Prosiding Semnasbama IV UM Jilid 2 (pp. 161–172). Universitas Negeri Malang.

Budianingsih, T. (2015). Peran Neurolinguistik dalam Pengajaran Bahasa. Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 3(2), 137–149.

Fadilah, Y. W., & Sulaikho, S. (2021). فعالية الوسيلة التعليمية Spring Suite باندرويد في مادة النحو والصرف. Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 04(2), 198–212.

Fauzi, M. I. (2020). Pemanfatan Neurosains dalam Desain Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab. Arabiyatuna, 4(1), 1–20. https://doi.org/10.29240/jba.v4i1.1095

Febrianingsih, D. (2021). Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Salimiya, 2(2), 21–39.

Furoidah, A. (2020). Media pembelajaran dan peran pentingnya dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab. Al-Fusha, 2(2), 63–77.

Hakim, M. L., Akhyar, & Asrowi. (2017). Pemanfaatan Media PEembelajaran Game Interaktif Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Arabi, 2(2), 156–162.

Hamid, M. A., Ramadhani, R., Juliana, M., Safitri, M., Jamaluddin, M. M., & Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Hilmi, D. (2017). Sistem Pembelajaran al-Qawa’id al-Sharfiya di Indonesia dalam Perspektif Neurolinguitik. Tarbiyatuna, 2(1), 140–168.

Jailani, Mohammad, Wantini, Suyadi, & Bustam, B. M. R. (2021). Meneguhkan Pendekatan Neurolinguistik dalam Pembelajaran : Studi Kasus pada Pembelajaran Bahasa Arab Madrasah Aliyah. Al-Thariqah, 6(1), 151–167.

Jailani, Mohammad, & Widodo, H. (2021). Implementation of the Use of Neuroscience-Based Arabic Learning Media on Students : A Case Study at Vocational High School Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Arabiyatuna, 5(2), 267–288.

Jailani, Muhammad, Suyadi, & Djubaedi, D. (2021). Menelusuri Jejak Otak dan ‘ Aql Dalam Alquran Perspektif Neurosains dan Pendidikan Islam di Era. Tadris, 16(1), 1–19. https://doi.org/10.19105/tjpi.v16i1.4347

Kafi, F. A. (2018). Efektifitas Penggunaan Video dalam Pembelajaran Istima’ Bahasa Arab Model Penerapan Student Center Learning (SCL) dalam Pembelajaran Istima’. Falasifa, 9(1), 1–16.

Manshur, U., & Rosdiana, H. (2021). Efektifitas Media Mentimeter dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Bahasa Arab Era Pandemi Covid-19 di MI Al-Huda Pengastulan Seririt Bali. Hijai - Journal on Arabic Language and Literature, 04(2), 180–197.

Muhimmah, I., & Suyadi. (2020). Neurosains dan Spiritualitas dalam Pendidikan Islam. Tadris, 15(1), 68–87. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.2880

Mutayasiroh, S. K. (2021). Komparasi Media Audio-Visual dan Media Kartu dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An-Nuqtah, 1(1), 25–29.

Pahlefi, M. R. (2019). Hubungan Bahasa Dengan Otak. Academia, 1–7.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Lisania, 1(1), 1–16.

Saifurrahman, & Suyadi. (2019). Desain Pembelajaran Keagamaan Islam Berbasis Neurosains. Al-Murabbi, 6(1), 55–73.

Sarifah, R., & Suyadi. (2021). Living Quran di Tengah Pandemi Covid-19 dalam Pembelajaran Al-Quran Daring Perspektif Neurosains. Pengabdian Al-Ikhlas, 7(1), 1–14.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.

Suyadi. (2018). Diferensiasi Otak Laki-laki dan Perempuan Guru Taman Kanak-kanak Aisyiyah Nyai Ahmad Dahlan Yogyakarta : Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini Perspektif Gender dan Neurosains. 13(2), 179–202.

Suyadi. (2020). Pendidikan Islam dan Neurosains: Menelusuri Jejak Akal dan Otak dalam Al-Quran Hingga Pengembangan Neurosains dalam Pendidikan Islam. Kencana.

Umussa’adah, N. (2013). Efektivitas Media Slide Show dalam Pembelajaran Bahasa Jepang. Universitas Negeri Semarang.

Utami, R., Mustaqim, N., Taufiq, A., Rahmi, S., Sanwil, T., Febrianingsih, D., Bahtiar, I. R., Amzana, N., Ulfa, M., & Surur, M. (2021). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Yayasan Muhammad Zaini.

Yusuf, M. (2019). Desain Pengembangan Kurkulum Bahasa Arab: Pendekatan Otak Kanan. 18(2), 147–160.

Downloads

Published

2023-06-09

Issue

Section

Articles