THE PRINCIPAL’S LEADERSHIP AS THE EFFORT TO BUILD STUDENTS’ CHARACTER

Authors

  • Ipong Dekawati Universitas Wiralodra Indramayu

DOI:

https://doi.org/10.12928/ijemi.v1i2.1631

Keywords:

Education Institution, Principal’s Leadership, Students’ character

Abstract

Education is an effort to change behavior as well as building the character of the students. The decisive character of students is the foundation for the realization of national dignity in the future. In the education institution, the principal has the responsibility for making an effort to build the students’ character. This research focused on investigating the principal’s leadership in building students’ character. The research method used is descriptive and verification methods—a quantitative method conducted in this research. The data collection, the direct observation within five junior high schools, interviews with five principals of junior high school, and questionnaire (closed and structured) distributed to 85 teachers. The samples determined by using Slovin formulas with a simple random sampling technique. The regression analysis technique used in the process of data analysis. The significant test was done by doing F-test. The result shows that principal leadership is one of the alternative ways to build students’ character. Based on the result, the author suggests that (1) the principal improves information disclosure through communication by maximizing digital communication facilities and holding flag ceremony to convey information optimally. (2) The principal builds solid teamwork and participates in social activities through cooperation with local communities in protecting the environment.

References

Bahri, Saiful, (2015), Implementasi pendidikan karakter dalam mengatasi krisis moral di sekolah, Jurnal Ta’allum, Vol 03. No 01, Juni 2015.

Cronbach, Lee J. (1977). Educational psychology 3rd edition. New York: Harcourt Brace Jovanovich Inc.

Daryanto, Darmiatun Suryatri. (2013). Implementasi pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Gava Media

Davis, K., dan Newstrom, W. (2002). Perilaku dalam organisasi, Edisi 7, Alih Bahasa: Agus Dharma. Jakarta: Remaja Erlangga.

Departemen Pendidikan Nasional. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah. Jakarta.

Ditjen Dikdasmen. (1999), Kompetensi Memiliki jiwa Kepemimpinan, Jakarta: Ditjen Dikdasmen

Dubrin, A. J. (2005). Leadership (Terjemahan). Edisi Kedua. Jakarta: Prenada Media.

Gaffar. M. Fakhry, (2010), Pendidikan karakter berbasis Islam, (Jogjakarta: Makalah Workshop Pendidikan Karakter Berbasis Agama. 22 Juli 2010).

Inspektorat Jenderal Kemdikbud (2019), Lima nilai utama karakter prioritas PPK, (itjen.kemdikbud.go.id/public/post/detail/dimensi=pendidikan-karakter), 19 Feb.2019.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2002). Departemen Pendidikan Nasional Edisi ke-3. Balai Pustaka. Jakarta: Gramedia.

Marzuki dan Hapsari, Lysa. (2015), Pembentukan karakter siswa melalui kegiatan kepramukaan di MAN 1 Yogykarta. Jurnal Pendidikan Karakter Edisi Oktober 2015, TH. V, No.2. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Megawangi, Ratna (2004), Pendidikan karakter solusi yang tepat untuk membangun bangsa, (Jakarta: Indonesia Heritage Foundation, 2004)

Muslich, Masnur. (2011), Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multidimensional. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2015. Jakarta: Permendikbud.

Peraturan Presiden No 87 Pasal 2 Tahun 2017, Penguatan Pendidikan Karakter, (http://www.setkab.go.id/wp-content/upload/2017/09/Perpres No 87 tahun 2017, Diakses 20 april 2017)

Putri, Dini Palupi (2018), Pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di era digital AR- RIAYAH, Jurnal Pendidikan Dasar vol. 2, no. 1, 2018, Halaman 37 – 50

Samrin (2016), Pendidikan karakter (Sebuah pendekatan nilai), Jurnal Al-Ta’dib Vol. 9 No. 1, Januari-Juni 2016, Halaman 120 – 143

Sudarmo. I, Gito dan Sudita. I, Nyoman, (2002). Perilaku keorganisasian (edisi pertama). Yogyakarta: BPFE.

Sudjana, Nana. (2012). Manajemen program pendidikan untuk pendidikan luar sekolah pengembangan sumber daya manusia. Bandung: Falah Production.

Suriansyah Ahmad, dan Aslamiah (2015), Strategi kepemimpinan kepala sekolah, guru, orang tua, dan masyarakat dalam membentuk karakter siswa, Cakrawala Pendidikan, Juni 2015, Th. XXXIV, No. 2 Halaman 234 - 247

Syamsul, Herawati (2017), Penerapan kepemimpinan kepala sekolah dalam menuingkatkan kinerja guru pada jenjang sekolah menengah pertama, Jurnal Idaarah, Vol. I, NO. 2, Desember 2017, Halaman 275 – 289.

Tunggara. (2001). Peranan kepala sekolah dalam upaya peningkatan mutu pendidikan melalui konsep manajemen berbasis sekolah (Studi kasus pada SLTP swasta kota Bandung). Tesis SPs Program Studi Administrasi Pendidikan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia. Tidak diterbitkan.

Usman, Husaini (2013), Kepemimpinan berkarakter sebagai model pendidikan karakter, Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun III, Nomor 3, Oktober 2013 Halaman 265 – 273.

Wahjosumidjo. (2002). Kepemimpinan kepala sekolah tinjauan teoritik dan permasalahannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Downloads

Published

2020-03-06

How to Cite

Dekawati, I. (2020). THE PRINCIPAL’S LEADERSHIP AS THE EFFORT TO BUILD STUDENTS’ CHARACTER. International Journal of Educational Management and Innovation, 1(2), 109–119. https://doi.org/10.12928/ijemi.v1i2.1631

Issue

Section

Articles