Analisis Strategi Marketing Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Pada Produk OTO Syariah di PT.Mandiri Utama Finance Jember
DOI:
https://doi.org/10.12928/iefbr.v4i2.11060Keywords:
Marketing Syariah, MUF Syariah , NasabahAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana analisis strategi marketing Syariah dalam meningkatkan jumlah nasabah pada produk OTO Syariah di PT.Mandiri Utama Finance Cabang Jember. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Penelitian ini fokus membahas tentang analisis strategi marketing Syariah dalam meningkatkan jumlah nasabah pada produk OTO Syariah di PT.Mandiri Utama Finance cabang Jember. Metode pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Sedangkan analisis data menggunakan analisis data kualitatif. Hasil penelitian mengetahui bahwasanya analisis strategi marketing Syariah dalam meningkatkan jumlah nasabah pada produk OTO Syariah di PT.Mandiri Utama Finance cabang Jember telah dilaksanakan sesuai dengan ketentuan pada PT.Mandiri Utama Finance serta dengan berbagai strategi yang dilakukan oleh CMOS dalam memasarkan produknya yakni dengan mengadakan sebuah event marketing serta melalui media social dan juga diketahui bahwasanya keunggulan dan juga kelemahan dari produk OTO Syariah yakni dari keunggulan utamanya yaitu margin yang rendah serta Flat Rate dan kelemahannya yakni minimnya masyarakat yang belum mengetahui adanya produk OTO Syariah karena tergolong dalam produk baru.
References
Adnan, R. S. (2014). Masyarakat , Jurnal Sosiologi Dinamika Struktur-Agensi dalam Perkembangan Industri Otomotif Indonesia Dinamika Struktur-Agensi dalam Perkembangan Industri Otomotif Indonesia 1. 19(1). https://doi.org/10.7454/MJS.v19i1.1240
Abdullah, M., & Agus, R. (2023). Implementasi Akad Murabahah Pada Bank Syariah Indonesia Berbasis PSAK 102 dan Fatwa DSN No. 4/DSN/MUI/IV/2000. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(2), 154–166.
Adnan, R. S. (2014). Masyarakat , Jurnal Sosiologi Dinamika Struktur-Agensi dalam Perkembangan Industri Otomotif Indonesia Dinamika Struktur-Agensi dalam Perkembangan Industri Otomotif Indonesia 1.
(1). https://doi.org/10.7454/MJS.v19i1.1240
Afriyani, R. (2019). Pitunggua Sebagai Konsep Gerak Tradisi Dalam tari Buai-Buai di Perguruan Singo Barantai Lubuak Lintah Padang. Melayu Arts and Performance Journal, 2(2), 201–211.
Anisa, N., & Inkuiri, A. S. P. (n.d.). STRATEGI PEMBELAJARAN DALAM PENGEMBANGAN KREATIVITAS ANAK USIA DINI.
Ardianti, R. M. (2023). ANALISIS PENERAPAN E-COMMERCE PADA USAHA FASHION (STUDI PADA USAHA ADORABLE PROJECTS CIMAHI). FISIP UNPAS.
Arikunto, S. (2010). Metode peneltian. Jakarta: Rineka Cipta, 173.
Ayu, E. (2021). Konsep Murabahah Menurut Mazhab Syafi’i (Landasan Hukum, Syarat, Akad-Akad, dan Pembebanan). IAIN Parepare.
Di, M., & Syariah, B. (2019).
Fitriani, R., & Sugiyono, S. (2018). Perilaku Peduli Lingkungan Pada Siswa Kelas X Sma Muhammadiyah 1 Yogykarta. Journal of Culinary Education and Technology, 7(2).
Utami, N. P. (n.d.). Pengaruh Lingkungan Kerja Non Fisik dan Job Insecurity terhadap Kepuasan Kerja serta Turnover Intention pada PT Mandiri Utama Finance Korwil Jember.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fia Haliyatul Komariyah, Dhofir Catur Bhasori; Muhammad Syafi’I

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR) agree to the following terms:
- All articles published are Open Access which means they will be immediately and permanently free for everyone to read and download. We use the CC-BY-SA license options under the Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0). Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0). CC-BY-SA assures that all works will be available under CC-BY-SA always and no risk of commercial actions against the will of the copyright holder.  Â
- Anyone can use, copy and disseminate the material in any medium or format; as well as re-use, re-mix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. However, they must acknowledge the authors by giving appropriate credits (cite to the article or content), provide a link to the license, and indicate if changes were made and use under the same license as the original.
- Authors retain copyright and grant license exclusive rights in their article to Universitas Ahmad Dahlan as the publisher of the Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR).
- Authors have the right to retain patent, trademark, and other intellectual property rights (including research data).Â
- Authors have the right to proper attribution and credit for the published work.
Copyright Transfer Agreement
- The Authors submitting the manuscripts do so on the understanding that if they are accepted for publications, the copyright of the articles shall be assigned to Universitas Ahmad Dahlan as the publisher of the Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR).
- Universitas Ahmad Dahlan as the publisher of the Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR), the Editors, and the Editorial Board Members of the Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR) make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions, or statements are published in the journal. In any way, the contents of the articles and circulars published in the Journal Islamic Economics, Finance, and Banking Review (IEFBR) are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
- The publisher may revoke the publication for violating the ethical code of conduct.