Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Terhadap Produk Keuangan Syari’ah

Authors

  • Syamsuddin Institut Islam Mamba'ul 'Ulum
  • Ngatmin Abbas Universitas Muhammadiyah Jember
  • Mutia Azizah Nuriana Universitas Muhammadiyah Jember

DOI:

https://doi.org/10.12928/iefbr.v3i1.10762

Keywords:

Public Understanding,, Financial Education,, Interest,, Sharia Financial Product.

Abstract

This study aims to analyze the factors influencing public interest in Sharia-compliant financial products in Indonesia. The primary focus is to understand how public understanding and education impact their interest in products such as savings, deposits, insurance, pawnshops, and Sharia-compliant securities. This research employs a qualitative approach using a literature review method. Data were collected from various relevant literature sources, including journals, books, reports, and scientific articles. Descriptive analysis was conducted to identify key patterns and themes related to the factors influencing public interest in Sharia-compliant financial products. The results indicate that the level of public understanding and education significantly affects their interest in Sharia-compliant financial products. People with a better understanding of Sharia principles and the mechanisms of Sharia-compliant financial products tend to be more interested and confident in using these products. Sharia financial literacy programs, integration of Sharia finance materials into educational curricula, and practical training and workshops have proven effective in increasing public understanding and interest. Therefore, improving public education and understanding is expected to drive the growth of the Sharia finance industry in Indonesia.

References

Adiyanto, M. R., Purnomo, A. S. D., & Setyo, A. J. J. A. K. (2021). Dampak tingkat literasi keuangan syariah terhadap minat menggunakan produk keuangan syariah. 9(1), 1-12.

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974-980.

Ajija, S. R., SE, M. E., Ahmad Hudaifah, S., Wasiaturrahma, S., Sulistyaningsih, L., A’yun, K. Q., . . . SE, M. (2018). Koperasi BMT: Teori, Aplikasi dan Inovasi: Inti Media Komunika.

Ali, H. Z. (2023). Hukum asuransi syariah: Sinar Grafika.

Anam, S., Nashihin, H., Taufik, A., Sitompul, H. S., Manik, Y. M., Arsid, I., . . . Luturmas, Y. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D): Global Eksekutif Teknologi.

Andrianto, A., & Firmansyah, M. A. (2019). Manajemen Bank Syariah: Implementansi Teori dan Praktek. In: Qiara Media Pustaka.

Anshori, A. G. (2018). Hukum perjanjian Islam di Indonesia: konsep, regulasi, dan implementasi: Ugm Press.

Aulia, R. N., & Fasa, M. I. J. M. J. o. I. B. (2021). Peran Bank Syariah terhadap Kesadaran Masyarakat Akan Pentingnya Literasi Keuangan Syariah dan Larangan Riba. 1(2), 72-82.

Billah, A. J. J. J. S. E. (2024). ANALISIS RELEVANSI RAHN DENGAN DINAMIKA PERIKATAN SYARIAH DI INDONESIA. 3(1), 16-30.

Fadllan, F. J. I. J. E., & Syariah, P. (2014). GADAI SYARIAH; Perspektif Fikih Muamalah dan Aplikasinya dalam Perbankan. 1(1), 30-41.

Faniyah, I. (2017). Investasi Syariah Dalam Pembangunan Ekonomi Indonesia: Deepublish.

Fasya, S. (2022). PENGARUH TABUNGAN WADIAH DAN DEPOSITO MUDHARABAH TERHADAP PROFITABILITAS DENGAN PEMBIAYAAN BAGI HASIL SEBAGAI VARIABEL INTERVENING (Studi Kasus Pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode 2013-2020). Universitas Siliwangi,

Febrianti, E. J. J. o. I. M. R. (2024). Persoalan, Tantangan Dan Peluang Perbankan Syariah Di Era Globalisasi. 2(1), 164-172.

Himmah, F., & Nisa, F. L. J. J. I. E., MANAJEMEN, BISNIS DAN AKUNTANSI. (2024). Tantangan Persebaran Perbankan Syariah di Indonesia Akibat Kurangnya Kesadaran Masyarakat. 1(1), 64-72.

Jajuli, S. (2015). Produk Pendanaan Bank Syari’ah: Deepublish.

Kartajaya, H. (2007). Hermawan kartajaya on Segmentation: Mizan Pustaka.

Kholid, M. J. J. A.-S. a. (2018). Prinsip-Prinsip Hukum Ekonomi Syariah Dalam Undang-Undang Tentang Perbankan Syariah. 20(2), 147-148.

Najib, M. A. J. J. J. (2017). Penguatan Prinsip Syariah Pada Produk Bank Syariah. 7(1), 15-28.

Nasution, D. S., & Aminy, M. M. (2020). Fintech Syariah: Teori dan Praktik di Indonesia: UIN Mataram Press.

Puspitasari, V. E., Yetty, F., Nugraheni, S. J. J. o. I. E., & Studies, F. (2021). Pengaruh literasi keuangan syariah, persepsi imbal hasil, dan motivasi terhadap minat investasi di pasar modal syariah. 2(2), 122-141.

Rizal, M., Mustapita, A. F., Sari, A. F. K., Fakhriyyah, D. D., & Taqwiem, A. J. K. A. J. P. M. (2022). Sosialisasi, Literasi dan Implementasi Produk Perbankan Syariah. 4(1), 8-17.

Rohman, M. M. J. A.-M. J. H. d. E. I. (2018). Tinjauan umum tentang investasi syariah. 2(1), 31-51.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sholihin, A. I. (2013). Buku pintar ekonomi syariah: Gramedia Pustaka Utama.

Sula, M. S. (2004). Asuransi syariah: life and general: konsep dan sistem operasional: Gema Insani.

Surepno, S. J. T. J. o. S. E. L. (2018). Studi implementasi akad rahn (gadai syariah) pada lembaga keuangan syariah. 1(2), 174-186.

Susriyanti, S., Yulasmi, Y., & Yeni, F. J. J. P. M. A. (2022). Peningkatan Literasi Keuangan Syariah, Kecerdasan Spiritual Dan Persepsi Dalam Membentuk Perilaku Masyarakat Untuk Keputusan Penggunaan Produk Bank Syariah: Pembelian, Perilaku, Literasi, Kecerdasan Spiritual, Persepsi. 1(4), 81-89.

Usman, R. (2009). Produk dan akad perbankan syariah di Indonesia.

Downloads

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles