The influence of mathematical disposition and gender on the numerical ability of Grade X students of SMAN 1 Bae Kudus

Authors

  • Sela Mutiara Institut Agama Islam Negeri Kudus
  • Fina Tri Wahyuni Institut Agama Islam Negeri Kudus

DOI:

https://doi.org/10.12928/bamme.v3i1.7709

Keywords:

gender, mathematical disposition, numerical ability

Abstract

The background of this study is the lack of mathematical disposition of students and different genders towards the numerical abilities of class X students of SMAN 1 Bae Kudus. This study aims to (1) determine the influence of mathematical disposition on the numerical abilities of class X students of SMAN 1 Bae Kudus; (2) knowing the influence of gender on the numerical ability of class X students of SMAN 1 Bae Kudus; (3) knowing the influence of mathematical and gender dispositions together on the numerical abilities of class X students of SMAN 1 Bae Kudus. The types and approaches of research used are correlation and quantitative. This study was conducted in class XE8 involving 32 students. The results showed that: (1) there was a positive and significant influence of mathematical disposition on numerical ability with a significant contribution of 0.000 < from 0.05, (2) there was no positive and significant influence of gender on numerical ability because the significance value was 0.975 > 0.05, and (3) there is a positive influence and the significant mathematical  disposition and gender together to the numerical ability of significance values of 0.000 < 0.05 and a percentage of 61.1%.

References

Ahmad, S. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana Prenada Media Group.

Djamaluddin, W. A. (2019). Belajar dan Pembelajaran (A. Syaddad (ed.)). Kaaffah Learning Center.

Haliana, W. O., Kadir, K., Kodirun, K., & Saleh, S. (2019). Kemampuan Numerik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kendari Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin dan Disposisi Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5871

Kartiwi, D. P. (2011). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah ditinjau dari Bakat Numerik dan Kecemasan Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kuta. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran.

Magfur, M. H. (2016). Hubungan kemampuan numerik dan kemampuan penalaran matematis denagn hasil belajar matematika siswa kelas XI SMA Negeri Balung tahun ajaran 2015/2016. Universitas Jember.

Malenda, T. O., Kadir, & Suhar. (2018). Kemampuan Numerik Siswa Smp Pesisir Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin Dan Kemandirian Belajar Siswa Smp Negeri 14 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 6(3).

Nurfitriyanti, M. (2017). Peningkatan Kemampuan Disposisi Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Aktivitas Siswa. Jurnal Susunan Artikel Pendidikan.

Nurkhafifah, S., Retariandalas, & Megawanti, P. (2020). Pengaruh Kemampuan Numerik Mahasiswa Pendidikan Matematika Ditinjau dari Asepek Gender dan Umur. Prosiding Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika. Universitas Indraprasta PGRI Jakarta.

Puspitasari, E. (2017). Pengaruh Disposisi Matematis dan Berpikir Kritis terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar. Universitas Negeri Jakarta.

Sumarmo, U. (2012). Pendidikan Karakter serta Pengembangan Berfikir dan Disposisi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Pendidikan Matematika.

Tri Wahyuni, F. (2018). Berpikir Reflektif Dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Awal Tinggi dan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.21043/jpm.v1i1.4455

Zanthy, L. S., & Sa;adah, S. (2019). Pengaruh Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Berpikir Kritis pada Siswa SMP. Journal on Education.

Downloads

Published

2023-12-29

Issue

Section

Articles